ads

احترام به افراد دانشمند ومسلکی مکلفیت حکومت است

سمپوزیم صنعتی ملی وبین‌المللی به هدف حمایت از سکتور صنعت افغانستان ورفع مشکلات موجود در این راستا از سوی موسسهStay in برگزار گردید.

احمدضیاء انتظار
4 جوزا 1402
احترام به افراد دانشمند ومسلکی مکلفیت حکومت است

در آغاز این محفل، خانم شکیبا یکتن از اعضای این موسسه گفت که قرار است سیستم جدید آلمان دربخش صنعت به افغانستان انتقال یابد.” ما سیستم که هم اکنون درفابریکه های آلمان تطبیق می شود و نتایج خوبی هم داشته به افغانستان انتقال می دهیم . این سیستم در آلمان از 80 سال قبل تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد  و هرسال در آن انکشافات واختراعات جدید دربخش صنعت جا داده می شود.”

به گفته خانم شکیبا، یک مشکل جدی در بخش صنعت افغانستان ، فرار کدرهای متخصص و مسلکی می باشد که باید در این خصوص نیز توجه صورت گیرد.

با این حال مقام‌ها در اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی، از این اقدام کشور آلمان و شریک سازی تجارب این کشور در جهت تقویت رشد صنعت افغانستان استقبال می کنند.

غلام حیدرشهامت ، سرپرست این اداره در مورد چنین می‌گوید:” ما یک قدم بزرگ دیگر را در بخش خودکفایی واستقلال صنعتی افغانستان بر می داریم . قرار است رشته های مدرن جرمنی دربخش صنعت به همکاری این موسسه انتقال داده می شود و نصابی که در آنجا در سه سال تدریس می شود، در اینجا به مدت یک سال تدریس خواهد شد.”

وی همچنان احترام به کرامت افراد دانشمند و متخصص را  مکلفیت نظام کنونی خوانده واز تلاش ها به هدف جلو گیری از رفتن این کدر ها به بیرون ازکشور خبر داده افزود که به همین منظور مرکز نو آوری جوانان، درچوکات این اداره ایجاد شده است.

درعین حال مولوی دین محمد حقبین، رییس ارتقای مهارت های وزارت کار و امور اجتماعی و یکتن دیگر از اشتراک کننده‌گان این نششت نیز بر رشد صنعت در افغانستان تاکیدکرد.” نقش صنعت درتوسعه اقتصادی وکار آفرینی خیلی مهم است و هر کس باید به سهم خود در این راستا تلاش کند تا از بیکاری وفقر جلو گیری به عمل آید.”

درحالی از تلاش ها به هدف حل مشکلات صنعت کاران و انتقال مهارت های بخش صنعت کشورآالمان به افغانستان سخن زده می شود که به گفته مسئولان اتحادیه صنعت کاران، حدود چهار هزار کارخانه تولیدی در افغانستان وجود دارند، اما اکثر این کارخانه ها توانایی خریداری مواد خام تولیدی شان را ندارند.

همچنان نبود برق کافی یک مشکل جدی دیگر است که فرا راه فعالیت این صنعت کاران قرار دارد.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA