ads

زنان در حسرت جایی برای ورزش

شماری از زنان در شهر کابل که با مشکلات صحی مواجه استند، می‌گویند با وجودی که داکتران ورزش را برای صحت یاب شدن آنان ضروری می‌دانند، اما بنابر محدودیت‌های وضع شده، دروازه‌های کلپ های ورزشی به‌روی آنان بسته است. این زنان می‌افزایند که در گذشته برنامه‌های ورزشی باعث صحت‌مندی آنان شده بود، اما با بسته شدن دروازه‌های کلپ های ورزشی به روی زنان، وضعیت صحی آنان بدتر شده است.

هاجر جعفری
27 ثور 1402
زنان در حسرت جایی برای ورزش

شماری از زنان در شهرکابل می‌گویند که مسدود شدن دروازه‌های کلپ‌های ورزشی به‌روی آنان، بر صحت و سلامتی شان تاثیرات منفی بجا گذاشته است.

این زنان می‌گویند که نسبت مشکلات جسمی و صحی داکتران برای آنان ورزش را تجویز کرده، اما درحال حاضر این روش تداوی برای زنان میسر نیست.

شهناز حسینی که قبلا در یک کلپ ورزشی تمرین می‌کرد، از حکومت می‌خواهد که برای زنان مکان‌های مناسب وزرشی را فراهم کند تا آنان بتوانند مشکلات صحی شان را حل کنند.

“کمرم برآمد‌گی داشت، نزد داکتر رفتم، برایم گفت که با دوا خوب نمی‌شوی، باید تمرین کنی. به این دلیل ورزش می‌کردم و تمریناتم نتیجه خوبی هم داشت. اما حال که کلپ بسته شده و تمرین نمی‌توانم، وضعیتم بدتر شده است.”

در عین حال ماریا یوسفی، دیگر خانمی که از وزن زیاد رنج می‌برد می‌گوید:”وزنم زیاد بود و رفتم به کلپ مدت یک سال بود که ورزش می‌کردم، واقعا نتیجه خوبی داشت. خیلی وزن کم کرده بودم. اما حالا جایی برای ورزش نیست.”

وی علاوه‌بر مشکلات خود، در مورد زنان دیگر چنین می‌گوید:”درجایی که من تمرین می‌کردم زنان زیادی به دلیل مشکلات صحی می‌آمدند. خیلی از زنان از کمر دردی، پای دردی، شکر و غیره رنج می‌برند و داکتران برای آنان توصیه می‌کنند که ورزش کنند. در کلپ های ورزشی طبق نظر داکتران به زنان تمرین داده می‌شد و این تمرینات برای آنان خیلی مفید تمام شده بود.”

او می‌افزاید، از زمانی که مکان‌های ورزشی به‌روی زنان بسته شده، مشکلات او و صدها زن همچون او، بیشتر شده است.

در عین حال شماری از متخصصان تاکید دارند که ورزش علاوه‌بر اینکه از مبتلا شدن افراد به برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، می‌تواند برای بعضی از بیماری‌ها تدوای هم باشد.

داکتر کلیم‌الله ارشد رحیمی، درین مورد چنین می‌گوید:”ورزش برای مردان، زنان، اطفال ویا افراد در همه سنین، بسیار مهم و ضروری است. به‌خصوص برای زنانی که نسبت به مردان کمتر فعالیت دارند.”

این داکتر متخصص طبابت تاکید دارد که کلپ های ورزشی یکی از ضروریات سلامت جامعه می باشد و امارت اسلامی نیاز است تا در این رابطه تجدید نظر کند. 

“ورزش روش خوب تداوی چربی خون، شکر، وزن زیاد و دیگر امراض می‌باشد. همچنان برای افرادی که فعالیت کم داشته باشند و رژیم غذایی خوب نداشته باشند، بسیار مفید است.”

گفتنی است که چندی قبل به تعقیب مسدود شدن پارک‌های تفریحی به‌روی زنان، کلپ های ورزشی نیز به‌روی آنان بسته شد که این امر اکنون باعث افزایش مشکلات زنانی شده است که به دلیل مشکلات جسمی و صحی ورزش می‌کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA