ads

بی‌رونق شدن بازار گل فروشی در فاریاب

شماری از گل فروشان در ولایت فاریاب از بی‌رونق شدن بازار گل فروشی در این ولایت، شکایت دارند. آنان بیکاری و سطح پایین اقتصاد مردم را از دلایل کاهش مشتریان و علاقمندان گل عنوان می‌کنند. به گفتۀ این گل فروشان، به دلیل هوای سرد در زمستانی که گذشت، خیلی از گل‌ها در گلخانه‌ها از بین رفته است.

آزاد بیگ رسولی
27 ثور 1402
بی‌رونق شدن بازار گل فروشی در فاریاب

شماری از فارم داران گل در شهرمیمنه؛ مرکز ولایت فاریاب از کاهش چشمگیر خریداران گل و بی‌علاقگی مردم به گل، سخن می زنند.

به گفتۀ آنان خیلی از گل‌ها در گلخانه‌ها به دلیل سرمای شدید از بین رفته و با آنهم آنان توقع داشتند که خسارات وارد شده را در فصل فروش گل‌ها جبران کنند، اما کم‌علاقگی شهروندان به خرید گل و نبود بازار فروش، آنان را ناامید ساخته است.

محمدهارون، یکی از گل فروشان در شهرمیمنه که بیش از یک میلیون افغانی را در این بخش سرمایه گذاری کرده است، از نبود بازار و خسارات وارد شده در فصل زمستان، چنین شکایت می‌کند.

“هفت سال می‌شود که گل فروشی می‌کنم، ولی به دلیل نبود جای مناسب، گل های ما را خنک زد. هر گلخانه حدود دو تا سه لک افغانی خساره دیده است. سال‌های گذشته بازار گل خوب بود، اما امسال از یکسو جای مناسب نداشتیم و از سوی دیگر اقتصاد مردم خراب است علاقه به خریداری گل ندارند.”

او همچنان می افزایدکه اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد، چاره‌ای جز تغییر مسلک ندارد.

درعین حال محمدحلیم، یکی دیگر از فروشندگان گل با ابراز نگرانی از وضعیت بازارگل می گوید:”بازار گل فروشی نسبت به سال‌های گذشته ضعیف شده، چون اقتصاد مردم ضعیف شده است. مردم کار و بار ندارند، در گذشته‌ها بازار خوب بود، اما حال بازار ندارد.”  

از سویی هم اسدالله که از 15 سال به اینسو گل فروشی می‌کند، در مورد بازار گل فروشی چنین می‌گوید:”گل‌های هالندی، چینی، ترکی، هندی، پاکستانی و وطنی را از جلال آباد، هرات و کابل می‌آوریم، اما امسال خریدار ندارد.”

این گل‌فروشان تاکید دارند که مشکلات اقتصادی و نبود آرامش فکری از علت‌های کاهش خریداران گل در فاریاب است.

با این حال جان محمد، آمرمنابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب می‌گوید که سرمای شدید سال گذشته، در کنار سایر زراعت پیشه‌ها فارمداران گل را نیز متضرر ساخته است.

 او افزود که ریاست زراعت تلاش دارد که با همکاری مؤسسات همکار، از فارمداران حمایت کند.

“کسانی که در اثر سردی هوا گل‌های شان از بین رفته بود، درخواستی کمک دادند و ما درخواستی‌های شان را به مراجع مربوطه وزارت زراعت و مؤسسات همکار راجع کردیم. تاکنون کدام جوابی نیامده، اگر کمکی بیاید، ما درخدمت شان هستیم.”

این درحالی است که به گفتۀ گل فروشان، از 10 گل خانه که در گذشته در شهرمیمنه فعالیت داشت، اکنون 5 گل خانه باقی مانده است که آنان نیز از نداشتن بازار، ابراز نا امیدی می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA