ads

اقدام یک خانم در زمینه کاریابی زنان در هرات

یک خانم متشبث با ایجاد کارگاه خیاطی و بسته بندی مواد غذایی در ولایت هرات، برای حدود 130 خانم زمینۀ کار را فراهم ساخته است. نفس گل جامی، می‌گوید که او به منظور حمایت از زنان فقیر و بی‌سرپرست، دست به ایجاد چنین کارگاهی زده است. مسئولان اداره محلی هرات نیز می‌گویند که حکومت کنونی از  زنان متشبث و تجارت پیشه حمایت می‌کند.

نصرالله احمدی
26 ثور 1402
اقدام یک خانم در زمینه کاریابی زنان در هرات

یکی از زنان متشبث و  تجارت پیشه درولایت هرات با ایجاد یک شرکت بسته بندی مواد غذایی و کارگاه خیاطی، برای 130 خانم زمینۀ کار را فراهم ساخته است.

در این شرکت محصولاتی چون: ترشی، مربا، شربت زعفران، رب وطنی تولید می‌گردد و همچنان در کارگاه خیاطی نیز انواع قدیفه‌های زنانه دوخته و به بازار عرضه می‌گردد.

این اقدام از سوی نفس گل جامی صورت گرفته، او در صحبت با کلید می‌گوید که شرکت‌اش را به هدف حمایت از زنان فقیر و بی‌سرپرست ایجاد کرده است.

“بر علاوه بسته بندی مواد غذایی، انواع شال‌های دستی جور می‌کنیم. ما روی تکه‌های ارزان مهره‌دوزی و خامک‌دوزی می‌کنیم که صدها خانم اینگونه صاحب کسب و درآمد شده‌اند.”

موصوف علاوه نمود که این شرکت را با سرمایه ابتدایی 100 هزار افغانی آغاز کرده و اکنون نان‌آوران ده‌ها خانواده در این شرکت کار می‌کنند.

در همین حال شماری از خانم‌های شاغل در این کارگاه با ابراز رضایت از کار شان می‌گویند که با مصروف شدن به این کار وضعیت اقتصادی خانواده‌های شان خوب شده است.

فریحه محمدی، یکی از این خانم‌ها در صحبت با کلید می‌گوید هرچند معاشی زیادی از شرکت بدست نمی‌آورد، اما خوشحال است کار می‌کند.

“مدت 5 ماه می‌شود که اینجا کار می‌کنم. تا صنف یازدهم مکتب درس خوانده‌ام و با بسته شدن مکاتب مجبور شدم که کار کنم. باپولی که از این شرکت می‌گیرم، هم به خود رسیدگی می‌کنم و هم به فامیل خود. من باید درس بخوانم، اما مجبورم کارکنم.”

زهرا محمدی، یکی دیگر از این خانم‌ها می‌گوید:”نان آور هشت نفر خانواده خود هستم و از زمانی‌که به اینجا کار می‌کنم اقتصادم خوب شده. از اینکه کار می‌کنم، خیلی خوش و راضی هستم.”

از سویی هم مسئولان اداره محلی ولایت هرات می‌گویند که حکومت کنونی به گونۀ همه جابنه از خانم‌های مشتبث و تجارت پیشه حمایت می‌کند.

نثار احمد الیاس، سخنگوی والی هرات در صحبت با کلید می‌گوید:”اداره محلی هرات از خانم‌های تجارت پیشه در چوکات شریعت اسلامی حمایت کرده و برای فراهم ساختن زمینۀ بهتر کاری و ایجاد تسهیلات بیشتر برای خانم‌ها، تلاش می‌کند.”

این درحالیست که بر علاوه این شرکت، خانم‌های زیادی در این اواخر در مارکت‌های ویژه خانم‌ها در ولایت هرات، دکان گرفته و مصروف فروش تولیدات و صنایع دستی زنان می‌باشند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA