ads

امریکا افریقای جنوبی را به ارسال اسلحه به روسیه متهم کرد

روبن بریگیتی، سفیر امریکا در افریقای جنوبی این کشور را به ارسال مخفیانه سلاح و مهمات به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین متهم کرده‌است. این ادعا با واکنش تند مقامات افریقای جنوبی روبرو شده و سیریل رامافوزا، رییس جمهور افریقای جنوبی آنرا رد کرده و خواستار بررسی این اتهام شده‌است.

امریکا- افریقای جنوبی- اسلحه به روسیه- اوکراین
23 ثور 1402
امریکا افریقای جنوبی را به ارسال اسلحه به روسیه متهم کرد

روبن بریگیتی، سفیر امریکا در افریقای جنوبی از ارسال تسلیحات مجهز جنگی از این کشور به روسیه خبر داده است.

وی به روز پنجشنبه (10 می) مدعی شد که یک کشتی باربری که با یک شرکت تحریم شده مرتبط است، در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، به طور مخفیانه در یک پایگاه دریایی در نزدیکی شهر کیپ تاون، لنگر انداخته و به کشور روسیه برای جنگ در اوکراین سلاح و مهمات فرستاده است.

وی افزوده که این مسئله بی‌طرفی افریقای جنوبی درقبال جنگ اوکراین و درخواست‌های این کشور برای پایان دادن به درگیری‌های مسکو و کییف را زیر سوال می‌برد.

به گفتۀ بریگیتی، امریکا مطمئن است که تجهیزات نظامی بین 6 تا 8 دسامبرسال 2022، از کشتی “لیدی آر” به روسیه منتقل شده است.

“ما مطمئن هستیم که سلاح در آن کشتی بارگیری شده است و من روی صحت این ادعا شرط می‌بندم.”

در همین حال سیریل رامافوزا، رییس جمهور افریقای جنوبی این ادعا را رد کرده و آنرا «مایوس کننده» خوانده و گفته است که تحقیقات در مورد این کشتی روسی بانام “لیدی آر” با کمک نهادهای اطلاعاتی امریکا از قبل آغاز شده و در حال حاضر «هیچ مدرکی» برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

منابع آگاه می‎افزایند که در صورت صحت داشتن این مسئله، روابط بین امریکا و یک شریک کلیدی آن در افریقا به تهدید مواجه می‌شود.

از سوی دیگر کویوس مارایس، عضو پارلمان افریقای جنوبی روابط روسیه و افریقای جنوبی را ایدئولوژیک خوانده و گفته است که چنین ادعاها نمی‌تواند بر این روابط تاثیرات منفی بگذارد.

“به نظر می‌رسد که این یک اتحاد و دوستی ایدئولوژیک با روسیه است و به هرقیمتی از این اقدام باید حمایت کند.” 

امریکا در ماه‌های گذشته از روابط نزدیک افریقای جنوبی با روسیه انتقاد کرده و اشتراک این کشور در مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین، در سالگرد جنگ اوکراین را زیر سوال برده بود.

این در حالیست که افریقای جنوبی در قبال جنگ اوکراین، موضع بی‌طرفانه اختیار کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA