ads

پس لرزه‌های بازداشت عمران خان در پاکستان

حامیان حزب تحریک انصاف در پاکستان پس از بازداشت عمران خان، رهبر این حزب و صدراعظم پیشین این کشور، در شماری از شهرهای این کشور به جاده‌ها برآمدند. براساس گزارش‌ها، رهبر حزب تحریک انصاف در خارج از محکمه عالی پاکستان در اسلام‌آباد، درحالی که قصد درخواست وثیقه را داشت، بازداشت شده است. با این حال، برخی از آگاهان تاثیرات مخرب رویدادهای اخیر پاکستان را بر تجارت و وضعیت اقتصادی افغانستان قابل انکار نمی‌دانند.

صدف یارمل
20 ثور 1402
پس لرزه‌های بازداشت عمران خان در پاکستان

درواکنش به بازداشت عمران خان صدراعظم سابق پاکستان، هواداران وی موترهای پولیس و برخی از ساختمان‌ها را به آتش کشیده و علیه دولت کنونی شعار می‌دهند.

اکبر نصیرخان، بازرس عمومی پولیس اسلام‌آباد در مورد بازداشت عمران خان، گفته است که او در پیوند به دوسیه “القادر تراست”؛ مؤسسه‌ای که متعلق به خان و همسرش بوده، بازداشت شده است.

در همین حال، خان قبل از حضور در محکمه، بازداشت‌اش را پیش‌بینی کرده و گفته بود که با احکام رسمی و به‌گونۀ مسالمت‌آمیز، حاضر است به زندان برود.

“بگذارید واضع بسازم؛ به اسلام‌آباد می‌روم، آن‌ها نیاز ندارند که تعداد زیادی از رنجرهای پولیس یا اردو را بیاورند، چون هزینه بلند به خزانه ملی خواهد داشت. اگر کسی حکم بازداشت مرا صادر کند، پس نزد من با آن احکام بیایند، وکیل من آن‌جا خواهد بود. من آماده‌ام تا به زندان بروم.”

عمران خان به ده‌ها اتهام، ازجمله فروش هدایای دولتی و پنهان‌کردن دارایی خود روبه‌رو است. محکمه بارها وی را احضار کرده، اما آقای خان با رد اتهامات و به دلیل آنچه تهدیدات امنیتی خوانده، در جلسات محکمه حاضر نشده است.

پولیس پاکستان پیش از این هم برای بازداشت عمران خان تلاش کرده بود، اما هوادارن وی دربرابر پولیس مقاومت می‌کردند.

ملک عرفان، معترض و یکی از حامیان عمران خان گفته است:”این تصمیم قطعی ما است؛ ما کنار نمی‌رویم، تمام مردم پاکستان باید بر سرک‌های بریزند. دولت با بازداشت عمران خان، از خط سرخ ما عبور کرده است. ما به اعتراض خود ادامه می‌دهیم، تا زمانی‌که عمران خان آزاد شود و به پارک زمان لاهور بیاید. ما این‌جا زندگی مان را می‌‌دهیم و می‌میریم و تا آن وقت به تظاهرات خود ادامه می‌دهیم.”

درعین حال شاه‌محمود قریشی، از رهبران تحریک انصاف خواستار تظاهرات مسالمت‌آمیز شده است. همزمان گزارش شده است که اعتراضات در برخی از شهرها به خشونت کشیده شده، پنج افسر پولیس زخمی و ۴۳ تن از معترضان، به‌دلیل تخطی از قانون بازداشت شده‌اند.

اینکه اوضاع پاکستان چه تاثیراتی بر افغانستان خواهد داشت، سید ابراهیم درویشیان، آگاه روابط بین‌الملل تاثیرات آنرا بر تجارت و اقتصاد افغانستان قابل انکار نمی‌داند.  

“بازداشت صدراعظم پیشین پاکستان و موج‌های گسترده اعتراضات و ناامنی‌ها در آن کشور باعث می‌شود که داد وستد تجاری ما با آن کشور تا حدی متاثر شود.”

بازداشت عمران‌خان همزمان با داوم نا آرامی‌های سیاسی صورت می‌گیرد. اما سخنگوی اردوی پاکستان در بیانیه‌ای هرگونه دخالت نهادهای نظامی و امنیتی را در جدال میان دولت و اپوزیسیون رد کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA