ads

باپیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب تحریم‌های امریکا هم تمدید شد

وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب روز یک‌شنبه (17 ثور) در نشستی در قاهره؛ پایتخت مصر  عضویت سوریه در اتحادیه عرب را پس از 12 سال تعلیق، دوباره پذیرفتند. در اعلامیه مشترک این کشورها آمده است که مشکلات سوریه قابل حل است و شرکت این کشور در نشست‌های اتحادیه عرب، نخستین گام دراین زمینه خواهد بود. اما رییس‌جمهور امریکا با حفظ تحریم‌ها علیه دولت سوریه، وضعیت اضطراری ملی اعلام‌شده در قبال این کشور را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

صدف یارمل
19 ثور 1402
باپیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب تحریم‌های امریکا هم تمدید شد

وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب روز یک‌شنبه (17 ثور) در نشست فوق العاده‌ای در مقر این اتحادیه در قاهره؛ پایتخت مصر بر عضویت سوریه در اتحادیه عرب (AL)، پس از 12 سال تعلیق، رای مثبت دادند.

بر اساس گزارش‌ها، این تصمیم در بحبوحه‌ی عادی سازی روابط منطقه‌ای با دمشق در هفته‌های اخیر اتخاذ شده است. قرار است نشست سران اتحادیه عرب در 19 ماه می در عربستان سعودی برگزار شود.

با این حال، سمیع شُکری، وزیر خارجه مصر با بیان تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر عضویت مجدد سوریه در این اتحادیه، گفته است که برای بهبود روابط با سوریه و حل مشکلات این کشور کار خواهند کرد.  

“اتحادیه عرب تصمیم دارد که به اشتراک هیئت دولتی سوریه در این اتحادیه، پس از سال‌ها انزوا ادامه دهد. سوریه پس از 7 می 2023 می‌تواند در نشست‌های این اتحادیه اشتراک کند.”

در همین حال براساس گزارش‌ بلومبرگ، کشورهای عربی می‌خواهند مسیر سیاسی مستقل خود را ایجاد و روابط استراتژیک قوی‌تری با مخالفان ایالات متحده برقرار کنند که این اقدام نشان‌دهنده کاهش نفوذ امریکا در منطقه است.

احمد ابوالغیط، سرمنشی اتحادیه عرب با بیان عدم رضایت بعضی از کشورهای اروپایی و امریکایی از این تصمیم گفته است که این اتحادیه برای منافع کشورهای عضو تصامیمی با استقلالیت تمام اتخاذ می‌کند.

“توقع می‌رود که اکثر کشورهای غربی، اروپا و امریکایی، به بازگرداندن عضویت سوریه در اتحادیه عرب خوش نباشند، اما این یک تصمیم مستقل کشورهای عضو اتحادیه عرب است. برای منافع کشورهای عربی، نیاز بود تا در این شرایط، چنین تصمیمی را می‌گرفتیم. برای منافع این کشورهای ما نباید سوریه را نادیده بگیریم.”

این در حالیست که کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «جو بایدن» رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا با حفظ تحریم‌ها علیه دولت سوریه، وضعیت اضطراری ملی اعلام‌شده در قبال این کشور را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب پس از دستور بشار اسد، رئیس جمهور آن کشور برای سرکوب معترضان در مارچ 2011 لغو شد که این کشور را به یک جنگ داخلی کشاند. از آن زمان تاکنون نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و 23 میلیون نفر دیگر آواره شده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA