ads

روز جهانی قلم و روزگار قلم بدستان افغان

از روز جهانی قلم در افغانستان در حالی تجلیل به عمل می‌آید که یک تعداد از قلم بدستان از وضعیت بد اقتصادی شان شکایت دارند. با  این وجود، شماری از نهادهای حمایت کننده نویسندگان روز جهانی قلم را با دادن جوایز به شماری از قلم بدستان در افغانستان بزرگداشت کردند.

طوبا رسولی
16 ثور 1402
روز جهانی قلم و روزگار قلم بدستان افغان

شانزدهم ثور “روز جهانی قلم” می‌باشد. از این روز همه ساله در سراسر جهان تجلیل به عمل می‌آید. هدف از نامگذاری این روز شناساندن فرهنگ و تمدن و ارزش و جایگاه قلم و قلم بدستان می‌باشد.

اما متاسفانه قلم بدستان در افغانستان روزگار مناسبی ندارند. شماری از آنان بنابر مشکلات زندگی کشور را ترک کرده‌اند و تعدادی دیگری که در کشور باقی مانده‌اند هم در وضعیت مناسب اقتصادی قرار ندارند

برخی از قلم بدستان در افغانستان نبود کار و مشکلات اقتصادی را بزرگترین مشکل زندگی شان عنوان کرده و می گویند که آنان در چنین وضعیتی نمی‌توانند آثار و افکار شان را به چاپ برسانند.

مطواع کبیر، یکی از قلم بدستانی است که نبود امکانات و نهادهای پشتیبان شکایت دارد.

او می گوید:”اگرچه در شرایط کنونی کشور، ما شاهد یک تحول اقتصادی هستیم و نهادهای حمایت کنندۀ قلم بدستان نیست و انتشارات هم کتاب‌های نویسندگان را چاپ نمی کنند، با آنهم نویسنده‌ها باید کوشش کنند تا درهر شرایطی به نویسندگی ادامه دهند.”

سهراب عمر، یکی دیگر از این نویسنده‌ها نگرانی خود را از وضعیت کنونی قلم بدستان اینگونه مطرح می‌کند:”متاسفانه وضعیت قلم و قلم بدستان نگران کننده است. چنین وضعیتی سبب شده است که خیلی از نویسنده‌ها دست از نوشتن بردارند.”

با  این وجود، انجمنی با نام “دافغان ادبی بهیر” از طرف یک اکادمی بانام “کلک زرین” روز جمعه(15 ثور) برنامه‌ای را به مناسب روز جهانی قلم برگزار کرد.

دراین برنامه برای شش نفر از نویسندگان و شاعران، جوایز اهدا شده و این اقدام منجر به خرسندی شماری از قلم بدستان گردیده است.

نقیب‌الله عزیزی، یکی از مسئولان این برنامه به کلید می‌گوید:”در این برنامه در حدود 50 تا 60 نفر حضور داشتند و برای سه نفر نوسندگان زبان پشتون و چهار نفر نویسندگان زبان دری، جوایز اهدا شده است.”

به گفتۀ فرهنگیان، ارزش قلم از آن جهت که بیانگر عقاید و معارف انسان و درک او از عالم هستی، همچنان وسیله پرورش عقل و مایه شکوفایی آن، می‌باشد باید نزد تمامی بشریت محفوظ باشد.

آنان تاکید دارند که قلم است که مبدای آموزش انسان و موجب پیشرفت تمدن‌ها بوده و حتی یکی از سوره‌های قرآن کریم نیز با نام قلم نازل شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA