ads

سازمان صحی جهان: کرونا دیگر بحران جهانی نیست

سازمان صحی جهان روز جمعه(15 ثور) اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کووید-19 دیگر به میزانی نیست که جهان را در وضعیت اضطراری قرار دهد. دراعلامیه‌ این سازمان گفته شده است که پایان حالت اضطراری کووید-19، پایان نمادین برای همه‌گیری این ویروس است؛ آنچه باعث قرنطینه‌های غیرقابل تصور در جهان شد، اقتصادها را متحول کرد و جان میلیون‌ها تن را در سراسر جهان گرفت.

صدف یارمل
16 ثور 1402
سازمان صحی جهان: کرونا دیگر بحران جهانی نیست

سازمان صحی جهان روز جمعه با نشر یک اعلامیه گفته است که همه‌گیری ویروس کووید-19 دیگر یک وضعیت اضطراری جهانی نیست.

این اعلامیه سازمان صحی جهان که بیش از سه سال پس از اعلام همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان یک بحران بین‌المللی صورت می‌گیرد، برای جهانیان تاحدی تسکین دهنده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، سرمنشی سازمان صحی جهان گفته است با آن‌که کووید-19 دیگر وضعیت اضطراری برای جهان نیست، اما هنوز یک تهدید بزرگ است.

“با امید فراوان اعلام می‌کنم که همه‌گیری کووید-19 دیگر یک وضعیت اضطراری صحی برای جهان نیست. این بدان معنای هم نیست که کووید-19 دیگر یک تهدید جهانی شمرده نمی‌شود. در حالی که آمار رسمی قربانیان کووید-19 هفت میلیون نفر و رقم واقعی قربانیان حداقل 20 میلیون نفر تخمین زده می شود.”

تدروس افزوده است که آمار مبتلایان این بیماری همه‌گیر، بیش از یک سال در یک روند نزولی قرار داشته و هزاران تن هنوز در هفته از اثر این ویروس جان‌های شان را از دست می‌دهند و میلیون‌ها تن دیگر از اثرات ناتوان‌کننده و طولانی‌مدت آن رنج می‌برند.

وی با ابراز تاسف از آسیبی که کووید-19 به جامعه جهانی وارد کرده است گفت:”این بیماری همه‌گیر کسب و کارها را از هم پاشید، شکاف‌های سیاسی را تشدید کرد، منجر به انتشار اطلاعات نادرست شد و میلیون‌ها نفر را در فقر فرو برد.”

با این حال، مقامات سازمان صحی جهان با اشاره به افزایش اخیر آمار مبتلایان در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه، گفته‌اند با وجود پایان یافتن مرحله اضطراری، همه گیری هنوز به پایان نرسیده است.

از سویی هم، تعداد زیادی از دانشمندان از سازمان صحی جهان انتقاد دارند که در مورد انتشار مکرر کووید-19 در هوا و از طریق افراد بدون علائم، معلومات لازم را ارائه نکرده است.

سازمان صحی جهان در سال 2021 پس از بررسی‌های خود در چین، گزارشی را منتشر کرد که کووید-19 به احتمال زیاد از حیوانات به انسان منتقل شده است و این احتمال را که منشأ آن یک آزمایشگاه بوده باشد، رد کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA