ads

از کندن‌کاری‌های خودسرانه دراماکن تاریخی بلخ جلوگیری می‌شود

مسوولان امنیتی در ولایت بلخ از آغاز تلاش‌ها برای جلوگیری از کندن کاری‌های خودسرانه در ساحات تاریخی این ولایت خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که نیروهای امنیتی چندین تن را به جرم کندن‌کاری در ساحات تاریخی، در ولسوالی دولت آباد این ولایت گرفتار کرده‌اند. از سوی دیگر شماری از باشندگان ولایت بلخ از مسئولان امنیتی می‌خواهند که به هیچ کسی اجازه ندهند تا آثار تاریخی را تاراج کند.

عبداللطیف سهاک
13 ثور 1402
از کندن‌کاری‌های خودسرانه دراماکن تاریخی بلخ جلوگیری می‌شود

مسئولان امنیتی در ولایت بلخ می گویند که چندین تن را به جرم کندن کاری در ساحات تاریخی و دریافت آثار باستانی از نزد آنان گرفتار نموده‌اند.

محمد آصف وزیری، سخنگوی قومندانی امنیه ولایت بلخ می‌گوید که به هیچ کسی اجازه نخواهد داد تا در ساحات تاریخی این ولایت، دست به کندن‌کاری‌های خودسرانه بزند.

“پولیس قومندانی امنیه ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ چهار تن را به جرم کندن‌کاری ساحات تاریخی گرفتار و به پنچۀ قانون سپرده‌اند.”

وزیری افزود که  به تمامی افراد پولیس هدایت داده شده تا به کسی اجازۀ کندن کاری خودسرانه را در مناطق باستانی این ولایت ندهند.

در همین حال شماری از باشندگان ولایت بلخ از نیروهای امنیتی می‌خواهند که جلو هرگونه تاراج آثار باستانی را بگیرند.

سمیعالله، یک تن از باشندگان ولایت بلخ می‌گوید که آبدات تاریخی میراث نیاکان و نشان دهندۀ هویت مردم استند و نباید نابود گردند.

“با افرادی که دست به تاراج آبدات تاریخی می‌زنند، باید برخورد قانونی صورت گیرد. در صورتی‌که کار آنان باستان شناسی باشد، باید جواز برای شان داده شود و کسانی‌که جواز ندارند، باید جلوشان گرفته شود.”

مسئولان فرهنگی نیز هرگونه کندن‌کاری‌های خودسرانه را صدمه بر آبدات تاریخی  و صنعت گردشگری دانسته و تاکید بر جلوگیری از چنین اعمالی دارند.

شامحمد امینی، مسئول آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید:”سالانه گردش‌گران زیادی به دیدن آبدات تاریخی به بلخ می آیند. آمدن آنها بر اقتصاد و پیشرفت کشور تاثیر مثبت دارد.”

به گفتۀ این مسئولان، بیش از هفتاد آبدۀ تاریخی همچون: روضه مبارک منصوب به آرامگاه حضرت علی ع، خانقاه پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی و ده‌‌ها مکان کهن تاریخی دیگر در این ولایت موقعیت دارند که بخشی ازهویت افغانستان را تشکیل می‌دهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA