ads

یک میلیون جلد کتاب‌ به مکتب‌های تخار توزیع می‌گردد

پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال جدید تعلیمی، مسئولان در ریاست معارف تخار از روند توزیع بیش از یک میلیون جلد کتاب جدید درسی، در این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان روند انتقال و توزیع کتاب‌ها از سه روز بدیسنو آغاز شده و با توزیع این کتاب‌ها ۸۰ درصد از مشکلات شاگردان حل خواهد شد. شماری از باشندگان تخار از توزیع کتاب‌های درسی برای شاگردان مکاتب استقبال کرده و بر بازگشایی درب مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم تاکید دارند.

عتیق‌الله رحیمی
12 ثور 1402
یک میلیون جلد کتاب‌ به مکتب‌های تخار توزیع می‌گردد

نبود کتاب‌های درسی همواره از مشکلات اساسی شاگردان در مرکز و ولسوالی‌های تخار محسوب شده است. در همین حال مسئولان در وزارت معارف می‌گویند که نزدیک به یک میلیون جلد کتاب، به تخار رسیده و روند انتقال و توزیع آن به ولسوالی‌ها آغاز شده است.

میر عباس سهاک، نماینده وزارت معارف می‌گوید:”بهخاطر توزیع کتاب‌های درسی به تخار آمدیم. نزدیک به یک میلیون کتاب اینجا آورده شده، کتاب‌های باقی مانده هم در راه است. در ضمن ۱۷۷ پایه خمیه نیز آمده بود. همچنان ۳هزار و ۷۹۱ کارتن قرطایسه هم آمده است.”

در همین حال عظیم‌الله توحیدی، سخنگوی معارف تخار می‌گوید، هرچند توزیع این کتاب‌ها  مشکلات کمبود کتاب را به گونۀ کامل حل نمی‌کند، اما از۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات شاگردان حل خواهد شد.

“برای شاگردان ۱۰۰درصد کتاب درخواست کرده بودیم، اما مشکل ۷۰ تا ۸۰ درصد شاگردان، در این دور حل خواهد شد. ما انتقال کتاب‌هارا به ولسوالی آغاز کردیم. بر اساس سهمیه بندی به تمام ۱۷ ولسوالی از صنف اول تا ۱۲ کتاب توزیع خواهد شد.”

در همین حال شاگردان مکاتب که از کمبود کتاب شکایت دارند، از مسئولان می‌خواهند که هرچه زودتر توزیع کتاب‌ها را در تمام مکاتب آغاز کنند.

صفی‌الله، یکی از شاگردان صنف نهم می‌گوید:”ما مشکل کمبود کتاب داریم. خبر شدیم که کتاب به ریاست معارف آمده، ما می‌خواهیم که هرچه زودتر کتاب‌ها به مکتب‌ها توزیع شوند. همچنان می‌خواهیم که مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم هم باز شود.”

باشندگان تخار باآنکه از توزیع کتاب‌های درسی برای شاگردان مکاتب استقبال می‌کنند، اما بر بازگشایی درب مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم نیز تاکید دارند.

جمشید، یکی از باشندگان تخار می‌گوید:”نیمی از پیکر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و آنان نیز حق آموزش دارند. امیدوار هستیم امارت اسلامی تصمیم به بازگشایی مکاتب دخترانه هم بگیرد. مردم امیدوار بودند که بعد از عید مکاتب دخترانه هم باز شود، اما نشد.”

نزدیک به دو سال است که امارت اسلامی درب مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم، تا امرثانی مسدود کرده است.

گفتنی است که بیش از ۶۵۰ باب مکتب دخترانه و پسرانه در تخار وجود دارند که شاگردان آن همواره از کمبود کتاب‌های درسی، قرطاسیه و سایر مواد آموزشی شکایت دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA