ads

روآوردن دختران بازمانده از آموزش به کار و حرفه

سومین  نمایشگاه صنایع دستی زنان در هرات برگزار  گردیده که در این نمایشگاه بسیاری از غرفه‌داران را محصلان پوهنتون و شاگردان مکتب‌ تشکیل می‌دهند.  مسئولان اتاق‌ تجارت زنان در زون غرب، این موضوع را تایید کرده و می‌گویند که از زمان بسته شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران، شمار زیادی از دختران به صنایع دستی بشمول فن و حرفه روآورده‌اند.

مرجان وفا
11 ثور 1402
روآوردن دختران بازمانده از آموزش به کار و حرفه

دو روز است که یک نمایشگاه صنایع دستی زنان، در هرات برگزار شده و دیده می‌شود که بسیاری از اشتراک کنندگان این نمایشگاه را شاگردان مکتب و محصلان پوهنتون تشکیل می‌دهند.

شماری از اشتراک کنندگان این نمایشگاه می‌گویند که آنان پس از تعلیق درس‌های شان به‌خاطر ایجاد سرگرمی و رهایی از بیکاری به کار و تجارت روآورده‌اند.

مریم، یک تن از این محصلان، می‌گوید:”از وقتی که پوهنتون‌ها بسته شد، مجبور شدم که کار را شروع کنم. خیلی خوب است، شکر خدا تاحال کارم رشد کرده است. توصیه من به تمام خانم‌ها و دخترانی که در خانه نشسته‌اند، این است که بیکار ننشسته و دست به کاری بزنند.”

فدیه، یک تن از شاگردان مکتب نیز در مورد روآوردنش به کار و حرفه می‌گوید:”پس از آنکه دیگر نتوانستم به مکتب بروم، به این کار روآوردم. کار محصولات گیاهی را می‌کنم. خواهش من از تمام دختران این است که حال که مکتب‌ها بسته است، تلاش کنند که یک فعالیت داشته باشند یا تجارتی را شروع کنند.”

ادیبا، وزیری رییس اتاق‌های تجارت زنان در زون غرب، دلیل حضور پررنگ دختران در این نمایشگاه را در بازماندن دختران از آموزش عنوان کرده و می‌گوید که از زمان آغاز فعالیت‌های این اتاق، توجه شاگردان مکتب و محصلین به کار و حرفه بیشتر شده است.

“از زمانی‌که اتاق‌ تجارت زنان شروع به فعالیت کرده، بیشتر متعلمین و محصلین به فن و تجارت روآوردند. آنان در کارگاه‌ها کار می‌کنند و اتاق تجارت زنان هم حمایت کنندۀ کار و فعالیت تجاری زنان است.”

از سویی هم بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز از کار زنان استقبال کرده و می‌گویند که از دیدن دختران در فعالیت‌های اقتصادی خوشحالند.

حمیده یکی از بازدیدکنندگان  این نمایشگاه می‌گوید:”در نمایشگاه بیشتر صنایع دستی دختران دانش‌آموز و محصل را می‌بینیم. از اینکه آنان هنر شان را به نمایش گذاشته‌اند، خوشحال شدیم. تمام زنان باید از صنایع آنان دیدن کرده و حمایت شان کنند.”

پای شاگردان مکتب و محصلان پوهنتون در حالی به کار و حرفه کشیده می‌شود که امارت اسلامی تمام مراکز آموزشی را تا امر ثانی به‌روی دختران مسدود کرده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA