ads

تعیین نرخنامه برای مواد اولیه ازسوی شاروالی شهرمیمنه

شاروالی شهرمیمنه؛ مرکزولایت فاریاب از توزیع نرخنامه برای فروشندگان مواد اولیه در این شهر خبر می‌دهد. به گفتۀ مسئولان شاروالی، این نرخ نامه به هدف جلوگیری از احتکار در بازار تعیین شده که اگر  فروشندگان برخلاف نرخنامه عمل کنند، دکان‌های شان از 3 تا 21 روز مسدود و خود شان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

آزادبیگ رسولی
11 ثور 1402
تعیین نرخنامه برای مواد اولیه ازسوی شاروالی شهرمیمنه

با افزایش شکایت‌ها از بلند بودن بهای مواد اولیه در بازار، شاروالی شهرمیمنه به هدف  کنترول قیمت‌ها، برای فروشندگان مواد ارتزاقی، قصابی‌ها، نانوایی‌ها و رستورانت‌ها نرخنامه توزیع کرده است.

براساس نرخنامه شاروالی شهرمیمنه، قیمت یک بوری آرد 50 کیلویی درجه اول 1870 افغانی، یک بوری برنج 24 کیلویی سیله اول 2600 افغانی، یک قوطی روغن 18 لیتره 1860 افغانی، روغن مایع 5 لیتره 520 افغانی، یک کیلو گوشت گوسفند و بز 350 افغانی،  یک کیلو گوشت گوساله 320 افغانی، یک کیلو گوشت گاو 300 افغانی تعیین شده است.

همچنان دراین نرخنامه یک خوراک کباب 140 افغانی، قابلی پلو و داشی 150 افغانی، روش و قورداغ(نوعی از غذای محلی) 200 افغانی و شوربا با یک قرص نان 140 افغانی تعیین نرخ گذاری شده است.

داملا محب‌الله موفق، شاروال شهرمیمنه می گوید:”این نرخنامه براساس تقاضای مردم فاریاب و با هماهنگی تاجران فاریاب و تاجران ملی که مواد را به فاریاب وارد می‌کنند، تهیه شده و همه روزه  از آن نظارت می‌شود. نرخنامه می‌تواند تغییر کند، چون بازار آزاد است، اگر تغییرات بیاید ما آماده هستیم که نرخنامه را در یک هفته تغییر بدهیم.”

به گفتۀ موفق، این نرخنامه ثابت نبوده و نظربه افزایش ویا کاهش ارزش دالر در برابر پول افغانی تغییر خواهد کرد.

از سویی هم شماری از باشند‌گان فاریاب تعیین نرخنامه از سوی شاروالی را استقبال کرده و با اشاره به احتکار و عرضه مواد بی‌کیفیت در بازار، بر نظارت دوامدار آن تاکید دارند.

عبدالهادی، یک باشنده فاریاب می گوید:”ما خیلی خوش هستیم، چون مزد یک کارگر سابق 300 بود، اکنون 500 شده و این پول می‌تواند دو سیرآرد یا یک کیلوگوشت شود، ارزانی شود برای مردم خیلی خوب است.”
اما این نرخنامه باعث نارضایتی شماری از دکانداران و اصناف  شده است. آنان می‌گویند که جنس به دالر خریداری می‌شود و با توجه به ثابت نبودن ارزش دالر در برابر افغانی، آنان نمی‌‌توانند مطابق به نرخ شاروالی اجناس شان را به فروش برسانند.

این فروشندگان می‌افزایند که بسیاری از کالاها وارداتی استند و با تغییر ارزش دالر دربرابر افغانی، بهایش تغییر می‌کند.
محمدحسن، یکی از دکانداران مواد ارتزاقی چنین می گوید:”برنج 24 کیلویی سیله اول 2600 قیمت گذاری شده، به همین نرخ ما می فروشیم، یک فیصد هم برای ما فایده نمی‌ماند.”

درعین حال حبیب الرحمن، کلانتر قصابی‌های شهرمیمنه می گوید:”ما ازنرخنامه خوش نیستیم، به‌خاطری‌که چندروز قبل به‌دلیل خشک سالی مواشی ارزان شده بود، اما اکنون اکثر مواشی خارج از ولایت می‌رود و قیمت شده است. نرخنامه برای ما مفاد ندارد، برای گوشت خورها مفاد دارد.”

این فروشندگان تاکید دارند که نرخ اسعار خارجی باید کنترول شود تا نرخ‌ها در بازار ثابت بماند.
این نرخنامه درحالی تعیین می‌شود که در روزهای پسین شماری از شهروندان کشور به‌خصوص در فاریاب از افزایش بهای مواد اولیه در بازار شکایت داشته و از مسئولان حکومتی خواهان جلوگیری از احتکار در بازار شده بودند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA