ads

باشندگان مناطق دوردست کندز: به خدمات صحی دسترسی نداریم

شماری باشندگان مناطق دور دست کندز از عدم دسترسی به خدمات صحی شکایت دارند. باشندگان ولسوالی دشت ارچی کندز می‌گویند که در روستاهای دور دست این ولسوالی مراکز صحی وجود ندارد و در برخی مناطقی که وجود دارد، ادویه و خدمات صحی وجود ندارد. به گفتۀ آنان، در مراکز صحی مشکلات نسایی ولادی و خیلی از امراض دیگر  رسیدگی نمی‌شود و آنان مجبورند که بیماران شان را با شرایط سختی به شهر کندز انتقال دهند. اما مسئولان ریاست صحت عامه کندز می‌گویند که در ولسوالی‌ها و قریه جات کلینک‌ها و مراکز صحی وجود دارند و تلاش می‌شود تا مشکلات مردم در مناطق دور دست نیز حل گردد.

عتیق‌الله رحیمی
11 ثور 1402
باشندگان مناطق دوردست کندز: به خدمات صحی دسترسی نداریم

نبود خدمات صحی در کنار دیگر مشکلات، یکی از چالش‌های عمده مردم در مناطق دور دست کندز است که طی سال‌های گذشته به آن توجهی نشده است.

 در همین حال باشندگان ولسوالی دشت ارچی کندز می‌گویند که در قریه‌های دوردست، مردم به مراکز صحی دسترسی ندارند و مراکز صحی که در برخی مناطق وجود دارد، ادویه و داکتر متخصص  در آن وجود ندارد.

حسن، یکی بزرگان ولسوالی دشت ارچی می‌گوید:«به مراکز صحی توجه نشده است، در ساحه‌ای که کلینک داریم، امکانات نیست تا به مشکلات ولادت و یا خدمات اولیه صحی حل شود. در مرکز صحی ولسوالی هم عملیات بیماران اپندکس و دیگر مریضان انجام نمی‌شود. فقط چند بستر محدود دارد که کفایت نمی‌کند.»

محمد اسلم، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی دشت ارچی می‌گوید که برخی از مراکز صحی حتی فعال نیست و برخی دیگر هم نه ادویه دارد و نه داکتر متخصص.

«در20 سال گذشته جنگ بود و بارها آواره شدیم. تعدادی از کلینک‌های فرعی وجود دارد، اما سه مرکز صحی فعال است.  در دیگر مراکز صحی هیچ احساس نمی‌شود که چیزی هست یا خیر، چون نه ادویه دارند و نه داکتر متخصص. وقتی مریضان نسایی- ولادی را می‌بریم، می‌گویند که به مرکز شهر انتقال دهید.»

درعین حال مولوی جمعه‌الدین محمود، معاون ولسوال دشت ارچی مشکلات مردم را در رابطه به مراکز صحی می‌پذیرد و می‌گوید که در بسیاری از مناطق دوردست این ولسوالی، مردم به مراکز صحی دسترسی ندارند.

«درمنطقه گل بُلاغ که خیلی از ولسوالی دور است و همین طور  در برخی مناطق دیگر، به دلیل صعب‌العبور بودن راه مواصلاتی، مردم بیشتر اوقات نمی‌توانند بیماران شان را به مراکز صحی انتقال دهند. گاهی مریض در مسیر راه جان داده است، چون راه خیلی خراب است.»

اما مسئولان ریاست صحت عامه کندز می‌گویند که این اداره از مراکز صحی  نظارت می‌کند‌ و براساس نیاز مراکز صحی در بسیاری مناطق ایجاد کرده. آنان می‌افزایند در مناطقی که مراکز صحی نباشد، تیم‌های صحی سیار فرستاده می‌شوند.

نجیب‌الله ساحل، رییس صحت عامه کندز هرچند می‌پذیرد که خدمات صحی در برخی مناطق مطابق نیاز مردم نبوده، اما می‌گوید که این اداره تلاش کرده تا خدمات بهتر صحی را به مردم ارائه کند.

«می‌پذیریم که مشکلاتی وجود دارد، زیرا خدمات صحی به اندازه توقع مردم نیست،  اما تلاش ما و تلاش وزارت صحت عامه این است که تیم سیار صحی را به مراکز تبدیل شوند. در نظر داریم که برای هر ساحه، بر اساس نفوس خدمات صحی و مراکز صحی معیاری بسیازیم.»

گفتنی است که در کنار نبود مراکز و خدمات صحی، خرابی جاده‌ها دیگر مشکل مردم است که آنان بیماران شان را نمی‌توانند به آسانی به مراکز صحی انتقال دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA