ads

آگاهان سیاسی: نشست دوحه باید راه تعامل را هموار سازد

شماری از مبصرین سیاسی واقتصادی می‌گویندکه درنشست دوحه باید راه تعامل جامعه جهانی با حکومت کنونی هموار گردد. این مبصرین همچنان تاکید دارند که با توجه به وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها، تفاهم و گفت‌وگو می‌تواند نسخه خوبی برای حل مشکلات به وجود آمده باشد. این نشست با اشتراک  نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی، به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه؛ پایتخت قطر در مورد افغانستان برگزار شده است.

کلید
11 ثور 1402
آگاهان سیاسی: نشست دوحه باید راه تعامل را هموار سازد

روز دوشنبه(11 ثور) نشستی با میزبانی سازمان ملل متحد و حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در دوحه، پایتخت قطر رسما آغاز شد.

هرچند تاکنون آجندای این نشست به‌ طور واضح اعلام نشده است، اما گفته می‌شود که در آن درمورد وضعیت سیاسی، اقتصادی و بشری در افغانستان و حق تحصیل و کار زنان بحث و تبادل نظر خواهد شد.

با این حال شماری از مبصرین سیاسی واقتصادی می‌گویندکه نشست دوحه باید راه تعامل جامعه جهانی با حکومت کنونی را باز کند.

به باور این مبصرین، باتوجه به وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها، تفاهم و گفت‌وگو می‌تواند نسخه خوبی برای حل مشکلات به وجود آمده باشد.

محمد آصف ننگ، مبصر اقتصادی درمورد می‌گوید:”در این نشست باید درخصوص تعامل امارت اسلامی وجامعه جهانی، یک پیشرفت وتغییری بیاید، زیرا در افغانستان حدود 25 میلیون نفر در فقر اقتصادی به سر می‌برند و به ادامه فعالیت‌های بشری شدیدا نیاز است.”

درعین حال سید مصطفی مرتضوی، استاد پوهنتون کابل می‌گوید که درنشست دوحه باید فضای اعتماد سازی میان جامعه جهانی و نظام کنونی به وجود آید.

“بحث تعامل سازنده و معنی دار، باید هم از آدرس جامعه جهانی صورت گیرد و هم حکومت کنونی برخی کارهای خانگی دارد که باید انجام داده شود تا زمینۀ انعطاف و تعامل سازنده از سوی هردوطرف ایجاد گردد.”

فاطمه امینی، یکتن از فعالان جامعه مدنی هم از اشتراک کنندگان این نشست توقعی دارد، او می‌گوید:”زنان نیمی از پیکر جامعه استند و متاسفانه در شرایط کنونی آسیب پذیری آنان بیشتر است. بناء من از اشتراک کنندگان این نشست می‌خواهم که برای حل مشکلات به وجود آمده میان جامعه جهانی و حکومت کنونی، تعامل صورت گیرد.”

همزمان شماری از نهادهای جامعه مدنی نیز با فرستادن نامه‌‌ای به آنتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد، از این نشست توقعات  شان را مطرح کرده‌اند.

آنان در این نامه گفته‌اندکه انزوای افغانستان، اساسا افغان‌ها را بیشتر متضرر می‌سازد و درعدم حضور سازمان‌های بین المللی، کمک‌های بشری نیز کاهش خواهد یافت.

در این نامه همچنان تاکید شده است که برای حل مشکلات موجود، جامعه جهانی باید زمینۀ گفت‌وگو و تفاهم را فراهم سازد.

اینکه در این نشست در مورد افغانستان چه تصمیمی گرفته خواهد شد و از امارت اسلامی چه خواسته‌هایی مطرح می‌گردد، سوالاتی است که پس از پایان نشست به آن پاسخ داده خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA