ads

ادامهٔ تلاش‌های چین برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین

شی جین پینگ، رییس جمهور چین در یک تماس تلیفونی با ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین گفته است که یک نماینده چین که سفیر سابق این کشور در روسیه است، از اوکراین و دیگر کشورهای دخیل در بحران جنگ دیدن خواهد کرد تا در مورد راه‌حل سیاسی احتمالی گفت‌وگو کند. براساس گزارش‌ها، رهبران چین و اوکراین در این تماس تلیفونی درمورد یافتن راه‌حل برای معضل اوکراین و تقویت روابط دو کشور، گفت‌وگو کرده‌اند.

صدف یارمل
11 ثور 1402
ادامهٔ تلاش‌های چین برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین

شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین روز چهارشنبه(26 اپریل) برای اولین بار پس از حمله روسیه بر اوکراین، با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفت‌وگوی تلیفونی کرده است.

آقای شی در این گفت‌وگوی ویژه با همتای اوکراینی خود گفته است که بیجینگ نماینده‌ای را به کییف می‌فرستد تا درباره «حل و فصل سیاسی» حمله نظامی روسیه، با مقامات این کشور گفت‌وگو کند. وی از اوکراین خواسته است تا این کشور نیز مقامی را به منظور تسهیل گفت‌وگوها به چین بفرستد.

در عین حال، زلنسکی این گفت‌وگو را فرصتی برای تقویت روابط دو کشور خوانده و وزیر پیشین کابینه این کشور را به عنوان سفیر جدید اوکراین به بیجینگ معرفی کرده است.

رییس جمهور اوکراین گفته است:”مذاکره طویل و کاملا منطقی بود. چنین مذاکراتی فرصت ساز می‌باشد. فرصت نخست این است که روابط مان را با چین تقویت کنیم. مهم‌ترین بخش مذاکرات ما راه‌های بازگردانیدن صلح بود. ما به ادامه مذاکرات توافق کردیم.”

کییف از ماه‌ها به دنبال چنین مذاکراتی با چین بوده و اکنون به دنبال فرصت بیشتر برای نزدیک شدن روابط خود با قدرتمندترین متحد روسیه است.

در همین حال، واشنگتن از مذاکره میان این دوکشور استقبال کرده و جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفته است که برای رییس جمهور چین و مقام‌های آن کشور مهم است تا دیدگاه اوکراین درمورد حمله نظامی روسیه را بازنگری کنند.

ازسویی هم یو جون، یک مقام وزیر خارجه چین نیز بر حل و فصل سیاسی بحران جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرده است.

“گفت‌وگو و مذاکرات تنها راه‌حل جنگ است و جنگ‎‌های هسته‌ای راه‌حل نیست. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و فضا را برای حل‌وفصل سیاسی مساعد بسازیم.”

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه گفته است که مسکو درعملکرد چین هماهنگی وسیع را می‌بیند، ولی به گفتۀ این وزارت، مانع اصلی تقاضاهای غیر واقعی اوکراین می‌باشد.

این در حالیست که بیجینگ تاکنون نه حمله نظامی روسیه را محکوم کرده و نه هم از روسیه خواسته است که نظامیان خود را از اوکراین بیرون کند، بلکه ناتو را به تشدید جنگ متهم کرده و تمام طرف‌های دخیل در جنگ را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA