ads

مردم خواهان بازگشایی مکتب‌ها به‌روی دختران

طرحی پیرامون مکاتب دختران از صنف اول تا دوازدهم در صفحات اجتماعی دست به‌دست می شود که گویا غرض منظوری به رهبر امارت اسلامی فرستاده شده است، اما این طرح تاکنون ازسوی مقامات وزارت معارف تایید نشده است. شهروندان کشور که براساس این طرح برای بازگشایی مکتب‌ها ابراز خرسندی می‌کنند، از حکومت می‌خواهند که هرچه زودتر دروزاه‌های مکتب‌ها‎ را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بگشاید تا بیشتر ازین سال تعلیمی به هدر نرود.

هاجر جعفری
9 ثور 1402
مردم خواهان بازگشایی مکتب‌ها به‌روی دختران

در دو روز گذشته طرحی زیر نام طرح مکتب‌های دختران در صفحات اجتماعی به نشر رسیده که شمار زیادی از افغان‌ها را نسبت به بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران، بیشتر از پیش امیداورتر ساخته است.

دیده می‌شود که این طرح غرض منظوری به رهبر امارت اسلامی فرستاده شده است. اما تاکنون وزارت معارف در مورد این طرح چیزی نگفته است.

در این طرح علاوه‌بر ذکر برخی از اصلاحات در نصاب تعلیمی، آمده است که زنان بخوانند و بنویسند،  علوم دینی را فراگیرند و پرودگار شان را عبادت کنند و از حق و حقوق شان آگاه شوند.

با این حال شماری از شهروندان و دختران دانش‌آموز از حکومت می‎خواهند که در راستای بازگشایی دروازه‎های مکتب‎ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، گام‏های عملی تری را  بردارند.

آنان می‌گویند که تعلیم و تحصیل حق هر فرد جامعه است و حقوق شهروندان نباید نادیده گرفته شود.

مرضیه حیدری، یکتن از باشند‎گان کابل به این باور است که هر روز مطرح کردن چنین طرح‌هایی هیچ دردی را دوا نخواهد کرد، به‌جای این گونه طرح‌ها بهتر است دروازه‌های مکتب‎ها باز گردند.

“تعلیم برای زنان مهمتر از مردان است، چون زنان تربیه کننده‌اند. ازآمدن حکومت امارت اسلامی در افغانستان تا حال مکتب‎ها به‌روی دختران بسته است و هر روز یک طرح بالا کشیده می‎‌شود. به نظر من مهمتر ازین طرح‎ها این است که مکتب‌ها به‌روی دختران باز شوند.”

مهدی نبی زاده دیگر باشنده کابل از حکومت می‎خواهد که مکتب‎ها را به‌روی دختران باز کند، چون به نظر وی مسدود بودن مکتب‎ها بدترین ضربه را به آینده دختران وارد می‌کند.

“در هر شرایطی، حق هر فرد جامعه است که آزادانه تحصیل کند و درس بخواند. دو سال است که خواهرانم از درس باز مانده و بدترین ضربه زندگی شان را متحمل شدند.”

در همین حال شماری از دانش‎آموزان نیز از حکومت می‎خواهند که روی طرح بازگشایی مکتب‎ها به‌روی دختران، به طور جدی‌تر کار کند، چون سال تعلیمی در حال سپری شدن است.

صالحه رحیمی، یکتن از دانش‌آموزان مکتب ‎می‌گوید، هر بار که حکومت از مکتب دختران صحبت می‌کند یا طرحی را اعلان می‌کند، او بسیار خوش حال و امیدوار می‌شود.

او می‎افزاید که هر طرحی را که امارت اسلامی برای بازکردن مکتب‌های دختران وضع کند، می‌پذیرد و هیچ مشکلی ندارد، فقط از حکومت می‏خواهد که سال تعلیمی را هدر ندهد.

 “حکومت با نشر اعلامیه‎ها و طرح‌ها اندکی ما را امیدوار می‎‌سازد. قبلا هم طرح یونیفورم‎ها را اعلان کرده بود و ما بسیار خوشحال شدیم که مکتب‎ها باز می‎‌شوند. بسیار با شور و نشاط و علاقه زیاد آماد‎گی گرفته بودیم، اما هنوز از بازشدن مکتب‌ها هیچ خبری نیست.”

نرگس، دیگر دانش آموز نیز از حکومت می‎خواهد که به دختران اجازه دهد تا به مکتب برگردند.

“قبلا شنیده بودم که بعد از عید مکتب شروع می‌شود. یونیفورم را هم اعلان کرده بود و گفته بود که باید با حجاب باشیم، ما با حجاب مشکلی نداریم، فقط می‎خواهیم که اجازه دهند به مکتب برویم و درس بخوانیم.”

با این حال خواستیم نظر مقامات امارت اسلامی را نیز دراین مورد داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

بیشتر از دو سال است که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در کشور به تعلیق در آمده و هر ازگاهی طرح‎هایی در این رابطه در رسانه‎ها دست به‌دست می‎شود، اما اینکه چه زمانی  این طرح‎ها عملی می‎گردد، سوالی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA