ads

افزایش تولیدات عسل در کندز و نبود بازار فروش

فارم داران زنبور عسل در کندز می‌گویند، با آنکه تولیدات آنان در سال 1401 نسبت به گذشته به مراتب بهتر بوده، اما بازار فروش برای محصولات شان وجود ندارد. مسئولان ریاست زراعت کندز نیز می‌گویند که تولیدات عسل در سال 1401 خورشیدی نسبت به سال پشتر از آن افزایش یافته است.

عتیق الله رحیمی
6 ثور 1402
افزایش تولیدات عسل در کندز و نبود بازار فروش

فارم داران زنبور عسل در کندز شکایت دارند که آنان با مشکلات زیادی عسل تولید می‌کنند، اما محصولات آنان حتی در داخل کشور هم بازار ندارد.

شماری از این زنبور داران می‌گویند که آنان صندوق‌های زنبور عسل را در هر فصل به چند ولایت انتقال می‌دهند تا عسل باکیفیت‌تری حاصل گردد، اما محصولات آنان در کشورهای همسایه لابراتوار شده و به دیگر کشورها صادر می‌شود.

نجیب‌الله، مسئول  یکی از انجمن‌های زنبورداران در کندز به کلید گفت با آنکه در زمستان سال گذشته نزدیک به 70 درصد رنبورهای فارمدارن، در اثر سردی هوا از بین رفت، اما تولیدات عسل در سال پیش رو بهتر از سال گذشته خواهد بود.

«تولیدات سال 1401 نسبت به سال پشتر از آن افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد، اما در سال پیش‌رو( 1402) نظر به بارندگی‌های که شده، پیش بینی ما این است که تولیدات عسل بیشتر افزایش خواهد یافت.»

سیدامین، یکی دیگر از زنبورداران می‌گوید، در یک سال از 70 صندوق زنبور 900 کلیو عسل برداشت کرده و خوشبین است که امسال تولیداتش نسبت به  سال‌ گذشته بیشتر شود.

«امسال امنیت خوب است، به هر ولایت و منقطه آزادانه سفر می‌کنیم و زنبورها را می‌بریم،‌ در سال‌های قبل از دست زروگویان زنبورها را رها می‌کردیم و فرار می‌کردیم. از این لحاظ عسل بیشتری جمع‌آوری خواهیم کرد.”

این تولیدکنندگان عسل از حکومت می‌خواهند که برای محصولات شان بازار فروش و زمینه صادر کردن آن به کشورهای دیگر را فراهم کند.

در همین حال مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز می‌گویند که درسال 1401 خورشیدی  به مقدار 58 هزار کلیو عسل در این ولایت تولید شده است که نسبت به سال پیشتر از آن (1400) خورشیدی 35 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مولوی امان الله حسن، رییس زراعت کندز به کلید گفت که تولیدات عسل در سال پیش رو نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود.

«بیشترین عسلی که تولید شده در ولسولی‌های چهاردره و خان آباد بوده. دلیل افزایش در تولید عسل همکاری تخنیکی ریاست زراعت و مؤسسات همکار با زنبورداران است.»

این در حالیست که به گفتۀ مسئولان در ریاست زراعت کندز، سه انجمن زنبورداری با بیش از 550 فارم زنبور داری در کندز فعال استند و این اداره همواره با آنان در بخش توزیع وسایل و مشوره همکار بوده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA