ads

واکسین، یگانه راه غلبه بر کرونا

با آنکه کمپاین واکسین کرونا در ولایت هرات صورت گرفته و مسئولان صحی می‌گویند که در دور اخیر  واکسین کرونا حدود 355 هزار تن واکسین کرونا دریافت کردند، اما شماری از باشندگان این ولایت به واکسین کرونا بی‌باور بوده و خود را واکسین نکرده اند. آنان می‌گویند به این دلیل واکسین نکرده‌اند که سر و صدای مربوط به کرونا از بین رفته و دیگرخطر کرونا کسی را تهدید نمی‌کند.

نصرالله احمدی
5 ثور 1402
واکسین، یگانه راه غلبه بر کرونا

با وجودی‌که بیش از سه سال از ثبت اولین واقعه مثبت کرونا(کوید- 19) در افغانستان می‌گذرد، اما شماری از شهروندان در مرکز و ولسوالی‌های هرات هنوز به شایعات باورمند بوده و توصیه‌های صحی را در مورد این ویروس جدی نمی‌گیرند.

کمپاین واکسین کرونا چند ماه قبل در ولایت هرات آغاز شد و در این کمپاین واکسین نوع “جانسون” امریکایی برای باشندگان هرات تطبیق گردید.

مسئولان صحی در ولایت هرات در صحبت با کلید می‌گویند که در دور جدید، به تعداد 386هزار تن با سنین بالاتر از 18 سال، باید واکسین می‌شدند، اما حدود 355 هزار تن واکسین کرونا را دریافت کردند و متباقی از گرفتن این واکسین امتناع ورزیدند.

بی‌باوری به واکسین

شماری از باشندگان هرات به واکسین کرونا بی‌باور بوده و می‌گویند کرونا پروژه‌ای است از سوی برخی کشورها برای ترساندن مردم راه اندازی شده است.

نذیر احمد رسولی، یکی از واکسیناتوران در صحبت با کلید می‌گوید که مردم از کمپاین واکسین کرونا زیاد استقبال نکردند. آقای رسولی افزود که تبلیغات منفی در صفحات اجتماعی نشر شده که گویا کرونا وجود ندارد و این تبلیغات مردم را به واکسین کرونا بی‌باور کرده است.

“شایعات مردم را نسبت به واکسین کرونا بی‌اعتماد کرده و مردم از علایم پس از تزریق واکسین زیاد ترس دارند و در تطبیق آن بهانه جویی می‌کنند.”

این دور کمپاین واکسین کرونا در مدت 20 روز ازسوی صحت عامه در ولایت هرات، به‌گونۀ مسجد به مسجد جریان داشت.

عبدالله احمدی، یکی دیگر از واکسیناتوران کرونا در هرات می‌گوید که در دور اخیر واکسین کرونا، علاقه مردم به این واکسین نسبت به دور اول کمتر شده بود.

“در دور گذشته واکسین کرونا، برای مردم بعد از تطبیق واکسین صابون می‌دادیم، مردم هم جرأت بیشتر به واکسین داشتند و هم مبتلایان کرونا بیشتر بودند. ولی در این دوره مردم کم جرأت شده بودند و زیاد علاقه به واکسین نداشتند.”

به استدلال وی، چون شایعات در مورد کرونا زیاد است، در جریان تطبیق واکسین کرونا در بعضی مساجد، واکسیناتوران مدت دو تا سه روز منتظر می‌ماندند تا مردم برای دریافت واکسین کرونا مراجعه کنند.

با این حال فایق هروی، یکی از باشندگان هرات در صحبت با کلید می‌گوید به دلیلی خود را واکسین نکرده که سر و صدای مربوط به همه‌گیری کرونا از بین رفته است و دیگر این مرض زندگی مردم را به خطر نمی‌اندازد.

“موضوع بیماری کرونا و خطرات آن افت کرد و برای فعلا زیاد جدی نیست. مقاومت بدن من هم همان قدر بالا است که بتوانم در مقابل این بیماری مقاومت کنم.”

یما بارکزی، یکی دیگر از باشندگان هرات می‌گوید که واکسین کرونا برای وی فراهم بوده، اما او باتوجه به ترسی که از تب بعد از واکسین داشته و براساس اعتمادی که به مقاومت بدن خود دارد، از واکسین منصرف شده است.

“از حالت بعد از واکسین که  به تب، لرزه و جان درد، روبرو می‌شویم، ترسیدم. به دلیل مشغله‌های زیاد کاری واکسین دریافت نکردم.”

شایعات فیسبوکی

ریاست صحت عامه ولایت هرات درحالی از واکسین شدن حدود 355 هزار نفر خبر می‌دهد که هنوز بسیاری از مردم به دلایل مختلف واکسین کرونا را دریافت نکرده‌اند.

شماری از باشندگان هرات به واکسین کرونا بی‌باورند و این بی‌باوری‌های شان را از طریق فیسبوک نیز انتشار داده‌اند.

 برعلاوه بی‌باوری به واکسین کرونا، برخی از افراد شایعاتی را نیز مطرح می‌کنند که گویا واکسین کرونا دارای عوارض جانبی است و شماری هم آنرا بی‌تاثیر و سرطان‌زا عنوان می‌کنند.

محمد حسینی، یکی از باشندگان ولایت هرات زیر پست فیسبوکی رادیو کلید نوشته است:”من تاهنوز واکسین نکردم، چون تا خدا است کرونا چیست؟”

نور محمد کریمی، دیگر باشنده ولایت هرات دیدگاهش را چنین بیان می‌کند:”من واکسین کرونا نکردم، چون همان‌هایی که واکسین کردند، باز هم به کرونا مبتلا شدند.”

همچنان خانمی بانام ملکه سعادت، برعلاوه بی‌باوری به واکسین کرونا، از عدم آموزش درست واکسیناتوران نیز نگرانی دارد. او می‌گوید:”اگر واکسین کرونا برای مردم ضرر ایجاد نکند، همین‌که درست تطبیق نشود هم باعث وارد کرن ضرر به مردم می‌شود.”

شایعات تنها در شبکه‌های اجتماعی نه، بلکه درعمل نیز دیده می‌شود که شمار زیادی از افراد از واکسین منصرف شده‌اند.

علی احمدی، یکی از باشندگان هرات در صحبت با کلید می‌گوید که در حقیقت کرونایی وجود ندارد و او به همین دلیل واکسین نکرده است.

“از زمانی که خبر کرونا و تلفات آن در رسانه‌ها گفته می‌شد، به آن باور نداشتم. چندین دور واکسین به هرات آمد، من به واکسین هم اعتماد ندارم و واکسین نکردم.”

با این همه داکتر فضل‌الدین فایز، رئیس شفاخانه کرونا در هرات در صحبت با کلید می‌گوید که یک تعداد افرادی به کرونا و واکسین آن باور نداشتند، اما دیده شد که بیشتر همان افراد در بخش کرونا بستری شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.

ضرورت به واکسین

متخصصان صحی در هرات علاوه‌بر اینکه به رعایت توصیه‌های صحی تاکید دارند، برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد به کرونا، تطبیق واکسین را نیز بسیار مهم می‌شمارند.

داکتر فضل‌الدین فایز، رئیس شفاخانه (کوید- 19)، گفت که این ویروس هنوز در افغانستان وجود دارد، اما واقعات آن کاهش پیدا کرده است.

آقای فایز می‌گوید مردم نباید به شایعاتی که در صفحات مجازی منتشر می‌شود باور کنند، بلکه باید به مراکز صحی مراجعه کرده و خود را واکسین کنند.

“مردم باید به راهنمایی‌های وزات صحت عامه توجه کنند. نباید به سخنان هر فرد غیر مسلکی گوش دهند. زیرا آنان مدار اعتبار نبوده و نباید به آنان توجه داشته باشیم.”

به گفتۀ وی، شایعات نیز در اکثر مواقع باعث شده تا مردم واکسین را دریافت نکنند و این شایعات در موج اول و دوم نیز وجود داشت.

این مسئول صحی تصریح می‌کند که واکسین برای وقایعه از مصاب شدن به امراض انتانی به خصوص کرونا یک راه بسیار مناسب است.

“واکسین از طرف وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان(WHO) توصیه می‌شود. زیرا ثابت شده است که واکسین درجلوگیری از مصاب شدن افراد به کرونا تاثیرات خوبی دارد.”

از سویی هم شماری از افرادی‌که واکسین کرونا را دریافت کرده‌اند نیز تاکید دارند که مردم نباید شکار شایعات شده و از واکسین محروم شوند.

ارباب نثار، یکی از باشند‌گان هرات که دو دورۀ واکسین کرونا را دریافت کرده، در صحبت باکلید می‌گوید:”این دور سوم است که واکسین کرونا را دریافت می‌کنم و از مصاب شدن به کرونا در امان ماندم. خیلی از جوانان را دیدیم که به دلیل مصاب شدن به کرونا جان باختند.”

همچنان داکتر عبدالوحید رحمانی، مسئول واکسیناسیون در هرات می‌گوید باآنکه کمپاین واکسین کرونا در ولایت هرات پایان یافته، اما 30 مرکز صحی در شهر و ولسوالی‌ها جریان دارد.

آقای رحمانی افزود، افرادی‌که شکار شایعات شدند، می‌توانند به مراکز سیار واکسین کرونا رفته و خود را واکسین کنند.

“به تعداد 30 مرکز ثابت واکسین کرونا در شهر و ولسوالی‌ها داریم. در کنار آنان 10 تیم سیار مسجد به مسجد رفته و واکسین را بر مردم تطبیق می‌کنند.”

داکتران توصیه می‌کنند که زمان شایعات نادرست در مورد واکسین کرونا به پایان رسیده و مردم باید واکسین دریافت کنند.

به‌گفتۀ مسئولان واکسیناسیون، حدود 1.8 میلیون نفر بالای 18 سال در جریان 2 سال، در ولایت هرات واکسین کرونا را دریافت کردند.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت صحت عامه افغانستان، از اولین واقعه کرونا که در پنجم حوت سال 1398 در هرات به ثبت رسید تاکنون حدود 180هزار افغان به این ویروس مبتلا شده‌اند که حدود 8000 نفر آنان جان‌های شان را از دست داده‌اند.

درحال حاضر واکسین‌های مختلف ویروس کرونا، از جمله واکسین‌های SinoPharm و Cenovac، استرازینکا، فایزر، جانسون اند جانسون و مدرنا در کشورهای مختلف تولید و از سوی سازمان صحی جهان تایید شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA