ads

نداشتن علف و بازار فروش از مشکلات اساسی مالداران در کندز

شماری از مالداران در ولایت کندز از کمبود علف و نبود بازار فروش برای مال‌های شان شکایت دارند. آنان می‌گویند که از یکسو مواشی آنان به دلیل نبود علف و واکسین ضد امراض، در زمستان گذشته تلف شده و از سوی دیگر بازارفروش هم برای مواشی آنان وجود ندارد. در همین حالا مسئولان در ریاست زراعت و مالداری کندز می‌گویند که درحال حاضر بیش از 3 میلیون راس مواشی در کندز وجود دارد. به گفتۀ آنان در زمستان سال گذشته بیش از 6 هزار راس مواشی تلف شده است و موادغذایی برای مواشی به ده هزار مالدار توزیع گریده است. آنان همچنان از راه‌اندازی کمپاین واکسین امراض حیوانی در سراسر این ولایت خبر می‌دهند.

عتیق‌الله رحیمی
5 ثور 1402
نداشتن علف و بازار فروش از مشکلات اساسی مالداران در کندز

مسئولان ریاست زراعت در کندز می‌گویند که بیش از 50 هزارتن در این ولایت مشغول مالداری می‌باشند که مصارف زندگی شان را از فروش مواشی و محصولات آن تامین می‌کنند.

این مواشی شامل گاو، بز و گوسفند می‌باشد که هرازگاهی از سوی مالداران برای فروش به بازار ‌آورده می‌شوند.

برخی از مالداران می‌گویند که دیگر توان نگهداری مواشی شان را ندارند، زیرا از یکسو علف پیدا نمی‌شود و قیمت مواد خوراکی حیوانات بلند است،‌ از سوی دیگر مواشی در بازار خریداران چندانی ندارد.

نیک محمد، یکی از مالداران می‌گوید که مواشی او در سردی زمستان و همچنان از اثر امراض تلف شده و علف نیز برای مواشی پیدا نمی‌شود.

«مالداران مجبورند قیمت مواشی شان را بلند ببرند، زیرا قیمت خوراکی مواشی بلند است، کنجاره قیمت است، همه چیز در حال بلند رفتن است؛ چطور مواشی قیمت نشود؟»

لعل آغا، یکی دیگر از مالداران اما می‌گوید که مریضی در میان مواشی زیاد شده و مسئولان زراعت برای آنان ادویه و واکسین‌های ضد امراض حیوانی کمک نکرده است.

«کسی با ما همکاری نکرده، ادویه نداریم، مال‌ها را مریضی گرفته و لاغر شده است. در یک ماه  گذشته بیش از 12 راس مواشی من تلف شده است.»

خداداد، یکی دیگر از مالداران می‌گوید:«مشکلات زیاد است؛ علف نیست، کار نیست، مال را که اینجا می‌آوریم کسی نمی‌خرد. یک بوری کاه 12 صد افغانی است، مواشی ما زیاد تلف شد. دولت درحالی که هیچ کاری برای ما نکرده، اینجا از یک گوسفند 20 افغانی مالیه می‌گیرد.»

 با این حال مسئولان ریاست زراعت و مالداری کندز می‌گویند که بیش از 3 میلیون مواشی درکندز وجود دارد و در اثر سردی‌های زمستان سال گذشته، بیش از 6 هزار مواشی مردم تلف شده است.

نجیب‌الله حسن، آمر بخش مالداری ریاست زراعت کندز می‌گوید که این اداره برای 10 هزار مالدار مواد خوراکی حیوانات را توزیع کرده و همچنان در مقابل امراض حیوانی کمپاین واکسین‌های حیوانی را آغاز کرده‌ و قرار است بیش 160 هزار راس مواشی واکسین گردد.

«به مال بازار می‌رویم تا از ورد حیوانات مریض جلوگیری کنیم. مدیر بخش مالداری خودش در آنجا نظارت می‌کند، مال‌هایی که امراض ساری داشته باشند یا مریض باشند،‌اجازه داخل شدن به مال بازار برای شان داده نمی‌شود.»

این در حالیست که مالدارن مواشی‌ شان را غرض فروش به مال بازار می‌آورند تا بفروش برسانند، اما آنان از انتقال مال بازار به یک مکان دور و جدا از شهر شکایت دارند. آنان می‌گویند که برای وارد کردن هر راس مواشی به مال بازار، از 20 تا 40 افغانی مالیه می‌پردازند؛ آنچه در گذشته رواج نبود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA