ads

واکنش امارت اسلامی درمورد هشدار یوناما

امارت اسلامی در واکنش به اعلامیه سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت کار زنان با این سازمان، گفته است که آنچه این سازمان در موردش هشدار می‌دهد مسائل داخلی افغانستان شمرده می‌شود. امارت اسلامی با نشر یک اعلامیه گفته است که هرگز نمی‌خواهد به فعالیت‌های سازمان ملل متحد مداخله کند و طرف مقابل هم باید به تصمیم‌های امارت اسلامی احترام بگذارد.

فایق یونسی
23 حمل 1402
واکنش امارت اسلامی درمورد هشدار یوناما

امارت اسلامی افغانستان در واکنش به اعلامیه سازمان ملل متحد مبنی برمحدودیت‌های وضع شده بر کارمندان زن این سازمان در افغانستان، اعلام کرده است این سازمان نباید در امور داخلی افغانستان  مداخله کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی به رادیو کلید می‌گوید که امارت اسلامی مانعی برای فعالیت‌های سازمان ملل در افغانستان ایجاد نمی‌کند و تصامیم گرفته شده مربوط به مسائل داخلی است.

وی می‌افزاید که امارت اسلامی با درنظر داشت مصالح دینی، فرهنگی و اجتماعی پایبند به رعایت حقوق تمام شهروندان افغانستان است و همه طرف‌ها باید به تصامیم امارت اسلامی احترام داشته باشند.

“وضعیت بشری درافغانستان به دلیل تحریم‌ها و فشارهای ایجاد شده ازسوی جامعه جهانی بحرانی شده است و مسئولیت اصلی این وضعیت نیز به دوش آنها است. خواست ما این است که آنها به مسئولیت‌های خود توجه کنند و با افغانستان تعامل خوبی داشته باشند، آنوقت این مشکلات خود به‌خود حل می‌گردد.”

تحلیلگران سیاسی نیز به این نظراند که اگر مسایل بین دوطرف از طریق گفت‌و‌گو حل گردد، به نفع هر دو جانب خواهد بود.

آنها به این باوراند که اگر مشکلات حل نشود و به همین منوال ادامه یابد، نتیجۀ خوبی برای افغان‌ها نخواهد داشت.

سید اکبرسیال، تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید که بهتراست هردو طرف ازطریق گفت‌وگو‌ها، یکدیگر را قانع بسازند و با در نظر داشت منافع ملی و بین‌المللی خواسته‌های یکدیگر را بپذیرند.

“به نظر من شرایطی که آنها برای افغانستان گذاشته‌اند بحث تحصیل و کار زنان است. این شرایط در تضاد با ارزش‌های اسلامی نیست و خواستی که امارت اسلامی دارد هم کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد، آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده و همچنان مسئله به رسمیت شناخته شدن است.”

عزیز معرج، یکی دیگر از تحلیلگران سیاسی، می‌گوید که بهتر است هردو طرف برای حل مشکلات و تعیین شرایط مناسب، به یکدیگر فرصت بدهند.

“اگر این مسائل حل نشود، کشورهای عضو سازمان ملل ممکن است  در اقدامات متقابل، کمک‌های شان را برمردم افغانستان متوقف کنند که سبب فشار شدید بالای ملت خواهد شد.”

این در حالی است که یوناما روزگذشته اعلام کرده بود که امارت اسلامی با وضع محدودیت‌ برکارمندان زن این سازمان، این سازمان را مجبور به تجدید نظر در برنامه‌های عملیاتی خود در افغانستان کرده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA