ads

سرخکان؛ مردم به تداوی‌های خانگی بسنده می‌کنند

مبتلایان مرض سرخکان در ولایت‌های کندهار و هلمند، نسبت به گذشته افزایش یافته است. به‌گفتۀ مسئولان صحی، در سه ماه گذشته 33 کودک به دلیل ابتلأ به این مرض جان‌های شان را از دست داده‌‌اند.

بخت‌محمد ریحان و مسرور تابش
20 حوت 1401
سرخکان؛ مردم به تداوی‌های خانگی بسنده می‌کنند

شمار مبتلایان به مرض سرخکان در بسیاری از ولایت‌ها در حال افزایش است.  براساس آمار وزارت صحت عامه، از آغاز سال 2022 میلادی تاکنون، هزاران مورد مبتلا به سرخکان در کشور به ثبت رسیده‌است. اما در سه ماه گذشته، تنها‌ در ولایت‌های کندهار  و  هلمند بیشتر از 670 کودک به این مرض مبتلا شده‌اند.

بسیاری از کودکانی که به سرخکان مبتلا شده‌اند، خانواده‌هایشان از اهمیت واکسین این مرض اطلاع ندارند و می‌گویند، هر زمانی که فرزندانشان مریض می‌شوند، برای شان دواهایی را می‌دهند که در خانه دارند.

بی بی طاهره که در ناحیه سوم ولایت کندهار زندگی می‌کند، می‌گوید که نواسه‌اش در شفاخانه حوزوی میرویس بستری است و از مبتلا شدن او به مرض سرخکان حدود چهار روز می‌گذرد.  وی می‌‌افزاید که نواسه‌اش جان درد و گلو درد است و داکتران گفته‌اند که او به مرض سرخکان مبتلا شده‌است.

“پنج روز است که او  به سرخکان مبتلا شده و چهار روز است که در شفاخانه بستری شده است.”

مادر یک کودک دیگر که فرزندش را از ولسوالی پنجوایی به شفاخانه آورده است، می‌گوید که کودکانش را در برابر مرض سرخکان واکسین نکرده‌است.

 “کودکم به مرض سرخکان مبتلا شده‌است. تبش خیلی بالا رفته بود. ما تاحال او را واکسین سرخکان و دیگر واکسین‌ها را نکرده‌ایم.”

داکتر محمد صدیق رییس بخش اطفال شفاخانه حوزوی میرویس می‌گوید که که در سه ماه گذشته 318 کودک مبتلا به این بیماری، به این شفاخانه آورده شده‌اند که بیشتر آنان کودکان زیر 10 سال استند. به گفته وی، 8 نفر از آن‌ها جان‌های شان را از دست دادند.

او افزود که نه تنها در شفاخانه حوزوی میرویس چنین آماری به ثبت رسیده، بلکه در کلینیک‌های ولسوالی‌ها نیز آمار قابل توجهی به ثبت می‌رسد.

سرخکان مرض ویروسی

داکتر محمد صدیق، می‌گوید که سرخکان یک مرض ویروسی است و از طریق تنفس از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

 به گفته او این ویروس در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد فعال است و برای پیشگیری از گسترش آن باید مقاومت بدن بالا برده شود، از غذای‌های مقوی استفاده گردد و کودکان باید واکسین شوند.

“در سه ماه فصل زمستان، 318 کودک در شفاخانه بستری شدند که از این میان 8 کودک فوت شدند. اکثر این کودکان در وضعیت صحی وخیم به شفاخانه آورده شده بودند.”

داکتران می‌گویند که علائم بارز سرخکان دانه‌های سرخ، حالت تهوع و خارش بدن است و پس از این علائم مریض  باید در اسرع وقت به شفاخانه منتقل شود.

مرگ‌ومیر کودکان

علاوه بر کندهار، تعداد کودکان مبتلا به مرض سرخکان در هلمند نیز رو به افزایش است. داکتر عبدالتواب بریال، رییس بخش اطفال شفاخانه بُست در ولایت هلمند می‌گوید که آمار مبتلایان به مرض سرخکان نسبت به سال‌های گذشته  افزایش یافته است.

به گفته وی، در دو ماه گذشته، هر هفته از 90 تا 121 کودک مبتلا به سرخکان در شفاخانه بستری شده‌اند که از این میان 25 کودک جان‌های شان را از دست داده‌اند.

“مریض را در  وضعیت بسیار بد به شفاخانه می‌آورند؛ در حالتی که وضعیت مریض بسیار وخیم و حتی جانش در خطر می‌باشد. مادران در مناطق دور دست کارهای خودسرانه انجام می‌دهند که باعث بدتر شدن وضعیت مریض می‌شود.”

سکینه که در ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند زندگی می‌کند، می‌گوید که کودکش استفراغ می‌کرد و پس از آن دانه‌های سرخ رنگ در بدنش پیدا شد و وی نمی‌دانست که کودک به سرخکان مبتلا شده‌باشد.

او می‌افزایدکه کودکش را ابتدأ به کلینیک ولسوالی برده، اما در آنجا تداوی نشده، سپس او مجبور شد کودکش را  به شفاخانه در شهر منتقل کند.

” 5 فرزندم را به شفاخانه انتقال دادم، سه تن آنان خوب شدند و دو تن دیگرش هنوز بستری‌اند. داکتران می‌گویند که وضعیت یکی از آنان خرات است. شوهرم برایم گفته بود که آنان را واکسین نکنم.”

داکتران می‌گویند که از علایم سرخکان این است که کودک در ابتدا سرفه می‌کند، از دماغش آب می‌ریزد، چشم‌هایش سرخ می‌شود و سپس دانه‌هایی روی پوست بدنش ظاهر می شود. این دانه‌ها ابتدا در عقب گردن و پشت گوش و سپس به تمام بدن گسترش می‌یابد. علاوه بر این، کودک شدیداً تب می‌کند، بی‌اشتها می‌شود و ناآرامی می‌کند.

اهمیت واکسین

به گفتۀ داکتران برخی از افراد به دلایل عدم آگاهی از اهمیت واکسین و مشکلات زندگی فرزندان شان را واکسین نمی‌کنند و عواقب این کار آنان باعث می‌شود که زندگی کودکان شان با ابتلا به سرخکان جان شان به خطر مواجه شود.

کارکنان صحی می‌گویند که والدین باید تمام کودکان زیر یک سال شان را در برابر امراض فلج اطفال، سرخکان، سیاه سرفه، تیتانوس، توبرکلوز، زردی و نفس‌تنگی واکسین کنند تا از خطرات این امراض در امان بمانند.

به گفتۀ داکتران، واکسین این امراض در هر مرکز صحی به صورت رایگان بر کودکان تطبیق می‌شود.

داکتر امیر سید هاشمی، مسئول یک شفاخانه خصوصی با تاکید بر واکسین کودکان می‌گوید که  واکسین کودکان باید در زمان مناسب بر آنان تطبیق گردد، اگر چنین نشود، کودکان با عواقب بدی روبرو خواهند شد.

“هر زمان که فرزندان شما به یک سالگی می‌رسند، باید واکسین شوند. اگر واکسین نشوند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و اگر سیستم  معافیت کودکان ضعیف باشد، ممکن است امراض جان کودکان را بگیرد.”

متخصصان صحی تاکید دارند که تمام خانواده‌ها باید قبل از مبتلا شدن کودکان شان به مرض سرخکان، آنان را واکسین کنند، زیرا کودکانی که واکسین شده باشند کمتر به مرض سرخکان مبتلا می‌شوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA