ads

گرامی‌داشت از کارکردهای اسدالله حبیب در فاریاب

از آثار و فعالیت‌های اسدالله حبیب؛ یک تن از شخصیت‌های فرهنگی افغانستان و فعالیت‌هایش، طی یک گردهمایی در ولایت فاریاب، گرامی‌داشت به عمل آمد.

آزادبیگ رسولی
11 حوت 1401
گرامی‌داشت از کارکردهای اسدالله حبیب در فاریاب

اسدالله حبیب داستان نویس، بیدل شناس، شاعر و پژوهشگر ادبیات دری در افغانسان بود.

در این گردهمایی که امروز پنج‌شنبه (11 حوت) از سوی انجمن فرهنگی ظیهرالدین فاریابی در همآهنگی با ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فاریاب برگزار شده بود، شماری از فرهنگیان، استادان پوهنتون و جوانان حضور داشتند.

محمد کاظم امینی؛ مسئول انجمن فرهنگی ظهیرالدین فاریابی می‌گوید که حبیب، از بزرگ‌ترین نویسنده‌گان ادبیات فارسی دری افغانستان بود که در بخش‌های شعر، داستان‌نویسی، تحقیق و تاریخ‌نویسی، ده‌ها اثر باقی مانده است.

امینی افزود:” استاد پس از سال 1340 که در کابل محصل بود نتوانست به فاریاب بیاید، او یکی از افتخارات محیط فاریاب بود که در سال‌های 1335 متعلم لیسه ابوعبید جوزجانی بود، به‌نام اسدالله ظهیر سرخابی شناخته می‌شد بود که بعدا به نام دکتوراسدالله حبیب معروف شد.”

در همین حال مولوی عبدالله مرادی؛ آمر گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ فاریاب، یادبود از شخصیت‌ها و دانشمندان نام‌دار را ارج‌گذاری به علم و فرهنگ اسلامی خواند.

او ضمن اعلام حمایت ریاست اطلاعات و فرهنگ فاریاب از شخصیت‌های علمی و فرهنگی این ولایت، گفت که برگزاری چنین‌برنامه‌ها، ارزنده و مهم است.

مرادی گفت:” از سایر فرهنگیان خود تقاضا می‌نمایم که در راستای یادبود و بزرگ‌داشت از جای‌گاه علمی، فرهنگی و هنری سایر بزرگان این خطه باستانی، اقدام نموده و نگذارند که کارنامه‌های علمی و ادبی آنان با گذشت زمان، به باد فراموشی سپرده شود.”

از سویی هم اسحاق شمسی؛ یک‌تن از فرهنگیان ولایت فاریاب، با استقبال از راه‌اندازی این برنامه، گفت:” دکتور اسدالله حبیب در قصه‌ها و داستانهایش، یاد مردم را گرامی داشت و از مردم الهلام گرفت؛ درد، رنج و سیمای آنان را در آینه‌ی آفریده‌هایش انعکاس داد.”

شمسی، از حکومت خواست که برای رشد جامعه و حمایت از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور، بیشتر توجه کند.

گفتنی‌ست که اسدالله حبیب در سال 1320 هجری خورشیدی، در کابل تولد شد و حدود دو ماه پیش، بر اثر مریضی در آلمان درگذشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA