ads

اختصاص 19 ملیون افغانی به استحکام کانال یتیم تپه

مسئولان محلی در تخار می‌گویند کار پروژه استحکام و تقویت کانال یتیم تپه در ولسوالی ینگی قلعه این ولایت در مسیر دریای آمو آغاز شده است. این پروژه با هزینه بیش از 19 ملیون افغانی به حمایت مالی وزارت انژری و آب عملی می‌گردد. این درحالی است که باشنده‌گان ولسوالی‌های جوار دریای آمو از تخریب زمین‌های شان به دلیل آب‌خیزی‌های این دریا شکایت داشتند.

عتیق‌الله رحیمی
17 دلو 1401
اختصاص 19 ملیون افغانی به استحکام کانال یتیم تپه

پس از بررسی‌های مشکلات مردم در جوار دریای آمو و تخریبات ناشی از آب خیزی‌های این دریا از سوی مسئولان مرکزی، اکنون مسئولان محلی از ایجاد بند محافظتی در کانال یتیم تپه خبر می‌دهند.

 این پروژه محافظتی شامل هفت هزار متر مکعب “گیبون” است که از بودجه وزارت انژی و آب به ارزش 19 میلیون و صدهراز  افغانی تمویل می‌شود.

به گفتۀ مسئولان،  قرار است کار ساخت این بند محافظتی در مدت سه ماه به اکمال برسد.

ضیاوالرحمن مدنی، والی تخار می‌گوید که بزودی کار بندهای محافظتی در بخش‌های ماورای کوکچه نیز آغاز می‌شود.

«این بند از هزاران جریب زمین حفاظت می‌کند. در گذشته دریای آمو زمین‌های زراعتی و قریه‌ها را تخریب می‌کرد. خبر دیگر اینکه مشکلات ولسوالی درقد نیز بررسی شده است و عنقریب کار برای حل آن آغاز می‌شود.»

در عین حال عبدالواحد رجب، رییس حوزه دریایی آمو می‌گوید اگر کار این پروژه آغاز نمی‌گردید، زمین‌های زراعتی و منازل مسکونی زیادی طعمه سیلاب‌ها می‌شدند و زیان‌های زیاد اقتصادی به باشنده‌گان این مناطق می‌رسید.

«در صورتی‌که محافظت و تقویت این بند در نظر گرفته نمی‌شد، این پروژه با خطر بسیار جدی دریای پنچ قرار گرفته بود. با تطبیق این پروژه به عمر کانال یتیم تپه افزوده شده و  آب دوباره برای ولسوالی‌های ینگی قلعه و خواجه بهاولدین تامین می‌شود.»

از سوی دیگر باشنده‌گان ولسوالی های همسرحد با دریای آمو، با استقبال از این پروژه می‌گویند که امیدوارند این بند محافظتی از تخریب بیش از 15 هزار جریب زمین و ده‌ها قریه جلوگیری کند.

محمد یوسف، یکی از باشنده‌گان می‌گوید:«این بند یک بند حیاتی خواهد بود که به هزران جریب زمین و ده‌ها قریه را از خطرات ناشی از دریای آمو نجات خواهد داد.”

این درحالی است که پیش از این برخی از باشنده‌گان شکایت داشتند که در زمان آب‌خیزی های دریای آمو، سالانه هزران جریب زمین و خانه‌های زیادی طعمه دریا می‌شدند.

«پیش از ین مردم این ولسوالی خانه‌ها و زمین‌های زیادی از دست داده بودند. اگر توجه نمی‌شد حتی شهر و ولسوالی زیر تهدید دریا قرار داشت.»

 کانال یتیم تپه در امتداد دریای آمو از بزرگترین بندهای آب‌گردان در ولایت تخار به حساب می‌آید که کار ساخت آن با 25 کلیومتر طول و با هزینه 19 میلیون دالر، در سال 2018 تکمیل شد. اما در این اوراخر بخش‌های آن در اثر بلند رفتن سطح آب دریای آمو، تخریب شده بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA