ads

براساس کتاب پمپیو غنی روند صلح را تضعیف کرده

مایک پمپیو وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده امریکا که مسئولیت پیشبرد استراتیژی امریکا برای افغانستان را در دوره‌ ترامپ به عهده داشت، در کتابی تازه‌ چاپ شده خود گفته است که اشرف غنی، رییس جمهور حکومت پیشین افغانستان فکر می‌کردکه هر گونه توافق بین امریکا و طالبان قدرت را از او می‌گیرد. به گفتۀ او غنی تمام تلاش خود را کرد تا مذاکرات میان امریکا و طالبان را تضعیف کند. اما شماری از مبصرین سیاسی می‌گویندکه پمپیو می‌خواهد بار مسئولیت ناکامی امریکا را به دوش اشرف غنی و مردم افغانستان بیاندازد.

کلید
5 دلو 1401
براساس کتاب پمپیو غنی روند صلح را تضعیف کرده

از نظر مایک پمپیو، وزیر امور خارجه پیشین امریکا نقطه مشترک ملابردار و ترامپ این بود که هر دو از اشرف غنی متنفر بودند.

اما شماری از مبصرین سیاسی می‌گویندکه این مقام پییشن امریکا می‌خواهد بار ملامتی و ناکامی امریکا درافغانستان را به دوش‌غنی و مردم افغانستان بیاندازد.

فضل وحید، آگاه سیاسی درمورد می‌گوید:”همین امریکا بود که زمانی اشرف غنی را مغزمتفکرجهان خوانده بود، اما اکنون وزیر خارجه پیشین این کشور او را شخص بد معرفی می‌کند و می‌خواهد که امریکا را از بدنامی بین‌المللی نجات دهد.”

از سویی هم عبدالناصرشفیق، استاد پوهنتون کابل می‌گوید:” اگر سفیر امریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2019 مداخله نمی‌کرد، برد اشرف غنی ممکن نبود. حال یک مقام ارشد پیشین این کشور با چنین اظهارات می‌خواهد نتیجه ناکامی امریکا در افغانستان را به دوش غنی و مردم افغانستان بیاندازد.”

‌گفتنی است‌که پمپیو از نحوه خروج نیروهای امریکایی‌ها  از افغانستان نیز انتقاد کرده است.

او عملکرد جو بایدن را در‌این‌باره ویرانگرتوصیف کرده و گفته است که نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باعث شد تا دوستان امریکا به قصر سفید بی اعتماد شوند و دشمنان نیز نترسند.

روند خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد توام با هرج و مرج بود و آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA