ads

کودکان کارگر در کندز: اگر می‌توانیم یا نمی توانیم باید کار کنیم

 شماری از کودکانی که در روی سرک‌ها در کندز کار می‌کنند، می‌گویند که توان مقاومت در برابر سرمای شدید را ندارند، اما مجبورند که کار کنند. این کودکان می‌افزایند که در دو سه روز اخیر  به دلیل سرمای شدید از خانه‌های شان بیرون نشده بودند و در خانه هم چیزی برای خوردن و گرم کردن خود نداشتند. مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی کندز اما می‌گویند که کودکان کارگر سروی شده و در روزهای آینده روند جمع‌آوری و کمک به آنان در همکاری با مؤسسات صورت خواهد گرفت.

عتیق‌الله رحیمی
27 جدی 1401
کودکان کارگر در کندز: اگر می‌توانیم یا نمی توانیم باید کار کنیم

برفباری و سرمای شدید در کندز باعث یخبندان در کوچه‌ها و سرک‌ها شده است، اما کودکان کاگر هنوز به دنبال پیدا کردن آهن‌های کهنه، بوتل‌های پلاستیکی و سایر اشیای پلاستیکی و آهنی می‌گردند.

این کودکان می‌گویند که نان آوران خانواده‌های شان استند و باید برای نجات آنان از گرسنگی کار کنند.

یونس که 12 سال دارد، می‌گوید دستانش را یخ زده، اما باید تاآخر روز کار کند.

«در خانه نه پول داریم نه آرد و نه چوب سوخت. خدا مهربان است که چند افغانی کار کنم. چهار روز بیرون نشده بودم، در خانه هیچ چیزی نبود.»

صدیق‌الله یکی دیگر از این کودکان مشکلات مشابهی را مطرح می‌کند:«برای کار بیرون شدم. اگر می‌توانم یا نمی‌توانم، باید کار کنم. در خانه نه نان است و نه چوب. امروز مجبور شدم بیرون شوم و کار کنم.»

با این حال مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی در کندز، می‌گویند که براساس هدایت وزارت کار و امور اجتماعی و به همکاری مؤسسات، ازکودکان روی سرک و کارهای شاقه سروی انجام داده و نزدیک به 30کودک کاگر را جمع‌آوری و به پرورشگاه‌ها سپرده‌اند.

مولوی احمدشاه حقانی، رییس کار و امور اجتماعی کندز به کلید گفت:«کودکانی که در هوای سرد در کوچه‌ها و سرک‌ها بوت رنگ می‌کنند ویا کارهای شاقه انجام می‌دهند، با رسیدن فصل زمستان براساس هدایت وزارت و با همکاری برخی از مؤسسات سروی را آغاز کرده و در روزهای نزدیک همکاری‌های هم خواهد شد.»

این در حالیست که کار کودکان در افغانستان به یکی از معضلات جدی اجتماعی تبدیل شده است و  با افزایش فقر به شمار این کودکان نیز افزده شده است.

گفتنی است که با سرد شدن هوا در برخی از ولایت‌ها، شماری از کودکان حتی جان‌های شان را از دست داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA