ads

وضعیت ناگوار اقتصادی مردم و تعلیق کار زنان در مؤسسات

برخی از زنان که از سوی وزارت اقتصاد از کار در مؤسسات منع شده‌اند، نگران تامین نفقه خانواده‌های شان بوده و می‎گویند که تنها نان آوران خانه‌های شان استند. در عین حال شماری از کارشناسان اقتصادی ادامه این محدودیت‌ها را از لحاظ اقتصادی به زیان کشور خوانده و می‎گویند که این محدودیت‏‌ها باعث کاهش اشتغال‌زایی و افزایش بیکاری در کشور می‏‌گردد.

هاجر جعفری
4 جدی 1401
وضعیت ناگوار اقتصادی مردم و تعلیق کار زنان در مؤسسات

شمار زیادی از کارمندان زن مؤسسات که به تصمیم وزارت اقتصاد کارشان را از دست داده و خانه نشین می‌شوند، کسانی استند که تامین مصارف خانه‎های شان را برعهده دارند.

لیلا وردک، کارمند یکی از مؤسسات خارجی در کشور می‎گوید که با رویکار آمدن امارت اسلامی مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شدند، اما این بار منع کار زنان با مؤسسات باعث فقر بیشتر در کشور خواهد شد.

“بیشتر اعضای خانوادۀ ما دختر استند و در بیرون از خانه کار ‎می‎کنند. خودم هم در مؤسسه کار می‎کنم. همینکه خبر  ممنوع شدن کار زنان را شنیدم، بسیار متاثر شدم و واقعا این کار حکومت برای ما عواقب ناگواری خواهد داشت.”

در عین حال فاطمه حیدری، یکتن دیگر از کارمندان مؤسسات می‎گوید:”تقریبا نان آور خانواده استم، شوهرم مریض است و زیاد کار نمی‌تواند. تنها امید ما معاشی بود که از این مؤسسه می‎گرفتم، اما اگر معاش ما قطع شود، نمیدانم که چه خواهد شد.”

از سوی دیگر شماری از کارشناسان اقتصادی به این نظرند که تعلیق کار زنان باعث مختل شدن کار سازمان‌های کمک رسان خواهد شد و این مشکل باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور می‌گردد.  

شاکر یعقوبی، کارشناس مسائل اقتصادی‎ می‏گوید:”در چنین وضعیت اقتصادی در کشور، تعلیق کار زنان ممکن است باعث ایجاد مشکل بزرگ در اقتصاد خانواده‌ها شده و فاجعه اقتصاد ملی رخ دهد. این عمل می‎تواند ضربۀ بزرگ بر بعد اشتغال‌زایی و افزایش بیکاری در کشور گردد.”

این تصمیم امارت اسلامی تاکنون واکنش‌های خارجی را نیز درپی داشته است. چنانچه انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته است که “منع کار زنان با نهادهای کمک رسان، جریان کمک‌ها را مختل می‌کند”.

گفتنی است که پس از مسدود کردن پوهنتون‌ها و مراکز آموزشی به‌روی دختران از سوی امارت اسلامی این بار دروازه‌های مؤسسات و منابع عایداتی به‌روی زنان مسدود می‌گردد.

امارت اسلامی دلیل این تصامیم را در عدم رعایت حجاب اسلامی و دیگر مقررات مرتبط به آن، ازسوی نهادها عنوان کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA