ads

شکایت فروشنده‌گان از افزایش مالیات در تخار

شماری از دکانداران  در تخار ازافرایش مالیات شکایت داشته و می‌گویند که هزینه پرداخت صفایی شهر، مالیه و تمدید جواز کار سه برابر شده است. اما مسئولان امارت اسلامی می‌گویند که طرح مشخص جمع آوری مالیات از سوی وزارت مالیه در حال عملی شدن است و در آینده این مشکلات حل خواهد شد.

عتیق‌الله رحیمی
26 قوس 1401
شکایت فروشنده‌گان از افزایش مالیات در تخار

شماری از دوکانداران و فروشنده‌گان در تخار از می‌گویند باآنکه در مقایسه با سال‌های گذشته فروشات کمی‌دارند، اما مالیات نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

 به گفتهء آنان هزینه صفایی شهر از هزار و 500 افغانی به چهارهزار و 500 افغانی افزایش یافته، جوازکار از 500 افغانی به پنج هزار افغانی رسیده و مالیه هم بدون محاسبه سرمایه، از دکانداران گرفته می‌شود.

باری، یکی از این دکانداران می‌گوید:«سالی که گذشت مالیه صفایی یک هزار و 500 افغانی بود، اما امسال 4500 افغانی جمع‌آوری کردند. در حالی‌که در یک سال گذشته حتی یکبار هم پاک کاری شهر صورت نگرفته است، اما به زور و جبری، پولی‌ را که می‌خواهند از ما می‌گیرند.»

روح‌الله، یکی دیگر از دکانداران در شهر تالقان می‌گویند که اداره مستوفیت تخار از وی ده هزار و 500 افغانی مالیه مطالبه کرده است، اما او توان پرداخت آنرا ندارد.

«امسال قیمتی است، فروشات هم نداریم، مالیات هم بلند رفته است، توان پرداخت آنرا نداریم. از امارت اسلامی می‌خواهیم که مالیه را پایین بیاورد و به نفع مردم غریب هم کار کنند.»

با این حال مسئولان جمع‌آوری عواید و مالیات هرچند مشکلات مردم را می‌پذیرند، اما می‌گویندکه طرح مشخصی از سوی وزارت مالیه در حال عملی شدن است و این مشکلات حل خواهد شد.

مولوی محمد ظاهر ابوبکر، آمر جمع‌آوری عواید مستوفیت تخار می‌گوید:«در سال‌های گذشته اصناف به گونهء درست تثبیت نشده بود، اما کارمندان بالمقطع ازسوی وزارت مالیه تعین شده است تا اصناف را تثبیت کنند. شکایت مردم را شنیدیم که مالیه بلند رفته است.»

از سوی دیگر مسئولان شاروالی تالقان می‌گویند که صفایی شهر مطابق لایحه‌ای که از مرکز فرستاده شده، جمع‌آوری می‌گردد.

هدایت‌الله صفری، سخنگوی اداره شاروالی تخار می‌گوید که هزینه‌های جمع‌آوری شده در پروژه‌های عام المنفعه به مصرف می‌رسد.

«صفایی شهر و جواز کار تنها ازسوی شاروالی تالقان جمع‌آوری نمی‌شود، بلکه در تمام ولایت‌ها ازسوی شاروالی و جواز اصناف جمع‌آوری می‌شود. مالیات مطابق لایحه‌ای که به ما مواصلت کرده، جمع آوری می‌شود.»

این در حالسیت که نگرانی‌ها و شکایت‌ها از روند جمع‌آوری مالیات در سایر ولایت‌ها نیز افزایش یافته و مردم همچنان از افزایش قیمت‌ها شکایت دارند. دیده شود که طرح وزارت مالیه در این زمینه چه تاثیراتی خواهد گذاشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA