ads

افزایش مرض آسم یا نفس تنگی در ولایت نیمروز

شماری از داکتران در شهر زرنج؛ مرکز ولایت نیمروز می‌گویند که افراد مبتلا به مرض آسم(نفس تنگی) در این ولایت افزایش یافته است. از سوی دیگر باشنده‌گان و فعالان مدنی در نیمروز تاکید دارند که در رابطه به تفاوت مرض آسم و حساسیت فصلی باید از سوی مسئولان صحی برای مردم آگاهی دهی صورت گیرد.

محمد عمری و سونا یوسفی
26 قوس 1401
افزایش مرض آسم یا نفس تنگی در ولایت نیمروز

داکتران در شهر زرنج می‌گویند که به دلیل آلودگی هوا در یک سال اخیر امراض تنفسی در ولایت نیمروز افزایش چشمگیری یافته است.

شماری از مریضانی که به مشکلات تنفسی به ویژه مرض آسم مبتلا می‌باشند از هوای آلوده شهر زرنج شکایت دارند.

احمد رضا، یکی از این افراد می‌گوید، او سال‌هاست که به مرض آسم مبتلا می‌باشد و در یک سال اخیر به علت افزایش آلودگی هوا روزگار سختی راسپری می‌کند.  

“نفس تنگی دارم و بیشتر وقت‌ها در شفاخانه می‌باشم. اعضای خانواده‌ام با من خیلی به تکلیف استند. آب و هوای نیمروز برای مریضانی چون من هرگز مناسب نمی‌باشد.”

این در حالی است که شماری از باشنده‌گان نیمروز می‌گویند که امراض در میان مردم بسیار گسترش یافته است و معلوم نیست که دلیل آن حساسیت‌های فصلی است یا آلودگی هوا.

سعیده، یکی از باشنده‌گان نیمروز می‌گوید که در مورد چنین مریضی‌ها باید برای مردم از سوی وزارت صحت عامه آگاهی داده شود.

“شمار زیادی از مردم ولایت نیمروز دچار حساسیت‌های فصلی می‌باشند، اما نمی‌دانند که آیا این مریضی آسم است یا حساسیت، چون تمام علائم این مریضی مثل حساسیت است .”

سعیده از وزارت صحت عامه خواست تا در مورد این مریضی به مردم معلومات کافی بدهد تا نگرانی مردم  رفع شود.

از سوی دیگر برخی از داکتران این مریضی را یکی از مرض‌های مزمن و حساسیتی تشخیص می‌دهند که به گفتهء آنان مربوط به مجرای تنفسی می‌باشد و سبب نفس‌تنگی می‌گردد.

داکتر غلام رسول در مورد این مریضی چنین نظر دارد:”عوامل ایجاد این مریضی منشأ خارجی و داخلی دارد. این مریضی در ولایت نیمروز به خاطر نبود فضای سبز و گرد و خاک فوق العاده زیاد، شایع شده است.”

شماری از فعالین مدنی نیز بر آگاهی دهی در مورد این مریضی از سوی وزارت صحت عامه تاکید کرده و می‌گوید که مردم نباید این مریضی را با حساسیت‌های فصلی اشتباه بگیرند.

پلوشه، یکی از فعالین جامعه مدنی گفت:”بیشتر مردم از این مریضی آگاهی ندارند، وزارت صحت عامه آگاهی کامل به مردم نداده است، چون در این ولایت حساسیت‌های فصلی وجود دارد و مردم نمی‌دانند که آیا این مریضی آسم است یا حساسیت؟ باید به مردم معلومات داده شود.”

هرچند امراض تنفسی عاید حال افراد زیادی در افغانستان شده است، اما به گفتهء باشنده‌گان ولایت نیمروز مبتلایان این مرض در نیمروز بیشتر به نظر می‌رسد.

آنان تاکید دارند که در رابطه با این مرض باید از سوی مسئولین وزارت صحت عامه آگاهی بیشتر برای مردم داده شود‌، اما مسئولان ریاست صحت عامه در این ولایت حاضر به گفت‌وگو در این رابطه نشدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA