ads

روز جهانی حقوق بشر و نگرانی‌های سازمان ملل از نقض آن در افغانستان

دهم دسامبر (روزجهانی حقوق بشر) درحالی فرا می‌رسد که شماری از نهادهای بین‌الملی و فعالان حقوق بشر از زمان رویکار آمدن امارت اسلامی تاکنون بارها خواهان رعایت حقوق بشر به ویژه زنان و کودکان در افغانستان شده‌اند. اما مقامات امارت اسلامی هرگونه نقض حقوق بشر را رد کرده و می‌گویند که حقوق تمام شهروندان در چوکات دین مبین اسلام تامین می‌گردد.

هاجر جعفری
19 قوس 1401
روز جهانی حقوق بشر و نگرانی‌های سازمان ملل از نقض آن در افغانستان

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر یک اعلامیه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از امارت اسلامی خواسته است که به حقوق بشر احترام گذاشته و به تعهدات افغانستان که در گذشته در زمینۀ حقوق بشر صورت گرفته، متعهد بماند.

این نهاد در اعلامیه خود به مجازات، حق تعلیم و کار زنان، محدودیت‎های رسانه‌ها و ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی اشاره کرده و به نقل از رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان از مقامات کنونی خواسته شده که محدودیت‌های وضع شده بر حقوق اولیه افغان‌ها، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را لغو کنند.

“تمام انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر حیثیت و حقوق باهم برابراستند. آنانی که حکومت را به عهده می‏گیرند، مسئولیت بزرگی در قبال تامین حقوق تک تک مردان، زنان و کودکان دارند.”

ازسوی دیگر شماری از فعالان حقوق بشر با انتقاد از وضع محدودیت‌ها بر آموزش و کار زنان در افغانستان می‎گویند که در حال حاضر مردم از حقوق اولیه شان محروم استند، دختران به مکتب رفته نتوانسته، حق کار از زنان گرفته شده و رسانه‎ها هم آزادانه فعالیتی نمی‌توانند.

عبدالحمید محمودی یکی از فعالان حقوق بشر می‏گوید:”رفتارهای کنونی امارت اسلامی در زمینۀ حقوق بشر بیان کنندۀ نقض گسترده حقوق بشری است. این رفتارها عبارت از مجازات فزیکی، منع آموزش و کار زنان و همچنان بعضی محدودیت‌هایی که بر فعالیت رسانه‌ها وضع شده همه بیانگر نقض حقوق بشر است.”

در همین حال غدیر تابش، یکتن دیگر از فعالان حقوق بشر می‎گوید:”وقتی ما برداشت‌ها و نظریات خود را ارائه کرده نمی‎توانیم، حق تعلیم و کار را نداشته و حق انتخاب هم نداریم، حقوق بشر در افغانستان قابل نگرانی است.”

با این حال مسئولان امارت اسلامی با تاکید بر رعایت حقوق شهروندان در چوکات دین مبین اسلام می‌گویند، نهادهای غربی نباید فرهنگ و قوانین خود شان را بر مردم افغانستان تحمیل کنند.

 ذبیح‎الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می‎گوید:”تمام حقوقی را که اسلام به مردان، زنان و کودکان داده، امارت اسلامی به آن متعهد بوده و خود را مسئول می‏‎داند، اما اگر نهادهای غربی می‎خواهند قوانین خود را بالای مردم افغانستان تحمیل کنند، این یک کار نادرست است، چون افغان‏ها از خود قوانین، اصول و ارزش‌هایی دارد.”

گفتنی است که دهم دسامبر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی حقوق بشر شناخته شده است. در چنین روزی در سال ۱۹۴۸، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را به تصویب رساند.

از این روز همه ساله به هدف احترام به آزادی‌ها، مصئونیت‌ها و حقوق پذیرفته شده انسانی، بزرگداشت به‌ عمل می‌آید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA