ads

یک زن در ولایت هرات زمینه کار را برای چندین زن دیگر فراهم ساخته است

شفیقه بارکزی؛ یک زن تجارت‌پیشه در ولایت هرات، با مشکلات فراوانی توانسته است که با سرمایه‌ شخصی‌اش، برای چندین زن بی‌کار و بی‌سرپرست در این ولایت، زمینه‌ کار را فراهم سازد.

مرجان وفا
17 قوس 1401
یک زن در ولایت هرات زمینه کار را برای چندین زن دیگر فراهم ساخته است

او می‌گوید، بیشتر زنانی که در کارگاه خیاطی و فروشگاه لباسش کار می‌کنند، نان‌آوران خانواده‌های خود استند.

بارکزی گفت:” وقتی اینجا می‌آیند و کار می‌کنند، واقعا برایم حس خوبی دست می‌دهد، خیلی خوشحال کننده است به من، در این اوضاع نابسامان اقتصادی فکر می‌کنم اینجا یک منبع خوبی‌ست تا خانم‌ها بتوانند که خرج خود را پیدا کنند. دوست داشتم که خانم‌های زیادی را جذب کنم اما در آینده با سرمایه‌ بیشتری انشالله این کار را خواهم کرد.”

از سویی هم شماری از زنانی که در کارگاه خیاطی شفیقه بارکزی کار می‌کنند، می‌گویند که از این طریق مصارف خانواده‌های شان را تامین می‌کنند.

عزیز گل؛ باشنده اصلی ولسوالی کشک کهنه‌ هرات که مسئولیت تامین هزینه خانواده 13 نفره را به‌عهده دارد، می‌گوید که به شهر آمده است تا کار کرده و مصارف خانواده‌اش را تامین کند.

او افزود:” تعداد ما در خانواده زیاد است و اینجا نیز بهترین جای است که بتوانم خرج خانواده را تامین کنم، امیدوارم حکومت امارت اسلامی از ما حمایت کند تا بتوانیم رشد کنیم.”

عزیزه؛ دیگر کارگر زن در این کارگاه گفت:” مصارف هفت نفر از خانواده را می‌دهم، فقط خواست من از دولت همین است که ما را حمایت کند.”

در حال حاضر زنان تجارت‌پیشه زیادی به همکاری نهادهای داخلی و خارجی و اتاق تجارت و صنایع زنان، در ولایت هرات فعالیت‌ دارند.

صادقه صادق‌یار؛ معاون اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب می‌گوید، در ده ماه اخیر حدود 400 زن، عضویت این اتاق را کسب کرده‌اند که علاقمندی زنان را به تجارت نشان می‌دهد.

صادق‌یار گفت:” تجارت زنان دوباره رو به‌رشد است و زنان می‌توانند به خوبی به تجارت خود ادامه دهند، ما برای حمایت ازین زنان یک مارکیتی را جدیدا ساختیم و بربنیاد معلومات ما در حال حاضر، 1500 تن از زنان در ولایت هرات، سرگرم تجارت‌های کوچک، متوسط و بزرگ استند.”

شفیقه بارکزی می‌گوید که در فروشگاهش، لباس‌های دوخته شده توسط زنان، به فروش می‌رسد.

به گفته او، در هر هفته 60 تا 70 جوره از این لباس‌ها به کشور ایران و برخی ولایت‌های افغانستان نیز صادر می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA