ads

کمک کمیته سویدن با نزدیک به دوهزار معلول در بلخ

کمیته سویدن اعلام کرده است که یکجا با نهادهای همکار در ولایت بلخ، برای نزدیک به دو هزار معلول زمینۀ کار و آموزش را فراهم کرده است. اما شماری از معلولین در این ولایت معلولین را زلزله زده‌های دایمی توصیف کرده و می‌گویند که آنان به کمک‌های بیشتر نیاز دارند.

عبداللطیف سهاک
14 قوس 1401
کمک کمیته سویدن با نزدیک به دوهزار معلول در بلخ

نجیب‌الله یزدان پناه، رییس این اداره می‌گوید تلاش‌ها برای فراهم سازی زمینه‌های آموزش و کاریابی بیشتر و بهتر برای معلولین جریان دارد.

“به تعداد 1060 کودک معیوب را از طریق برنامه تعلیم و تربیۀ کمیته سویدن، در مکاتب حمایت می‌کنیم و به تعداد 268 نفر را از طریق انکشاف دهات کمک کرده و 250 نفر دیگر هم در برنامه آبادی مستقیم مورد حمایت قرار می‌گرند.”

شماری از معلولین در بلخ اما کارهای صورت گرفته را بسنده ندانسته و خواهان کمک و همکاری بیشتر با این قشر جامعه‌اند.

عبدالرحیم یکی از معلولین بلخ می‌گوید:”معلولین زلزله زده‌ها و سیلاب زده‌های دایمی‌اند. اگر بیشتر مورد توجه قرار نگیرند، به آسانی آسیب می‌بینند. ما از دفتر یونیسف و دفاتر دیگر خواهان همکاری بیشتر با معلولین استیم.”

این تنها معلولین مرد نیستند که از وضعیت زندگی شان شکایت دارند، بلکه زنان معلول بیشتر از مردان خواهان توجه نهادهای حمایت کننده می‌باشند.

حبیبه نورزاد، یکی از معلولین زن در ولایت بلخ می‌گوید:”معلولین آسیب پذیرترین قشر جامعه استند و خانم‌های معلول کسانی‌اند که بیشتر آسیب پذیر می‌باشند. مؤسسات داخلی و خارجی باید به زندگی آنها توجه نمایند .”

در همین حال ریاست معلولین و معیوبین ولایت بلخ برخورد تبیعض آمیز با معلولین را رد کرده و تاکید دارد که به همه معلولین کمک‌های یکسان صورت می‌گیرد.

جان محمد حکمت، رییس اداره معلولین بلخ می‌گوید:”معلولینی که از اثر جنگ یا حادثات طبیعی آسیب دیده‌اند، برای تمام آنان به گونه یکسان کمک صورت می‌گیرد. ما در خدمت همه معلولین و معیوبین ولایت بلخ استیم.”

جنگ و ناامنی در افغانستان در کنار حادثات ترافیکی و طبیعی از دلایلی است که در چند سال اخیر  باعث معلول و معیوب شدن ده‌ها هزار افغان‌ شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA