ads

نگرانی‌ها از همه‌گیری دوباره کرونا در افغانستان

شماری از شهروندان از همه گیری دوباره ویروس کرونا در افغانستان نگرانی دارند. آنان می‎گویند که در یک‎ماه اخیر افراد زیادی در کشور به بیماری‌های مشابه به کرونا مبتلا ‎شده‌اند.

سونا یوسفی
17 عقرب 1401
نگرانی‌ها از همه‌گیری دوباره کرونا در افغانستان

اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‎گوید که در ماه جاری آمار بیماران مبتلا به کرونا نسبت به یک‎ماه گذشته کاهش یافته است.

با فرارسیدن فصل سرما، بیماری‌های فصلی و تنفسی نیز در میان مردم افزایش یافته که به گفتهء شماری از شهروندان این بیماری‌ها تقریبا علایم مشابه به بیماری ویروس کرونا را دارد.

آنچه به نگرانی‌های شهروندان می‌افزاید این است که باوجود دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مردم به فقر و تنگ‎دستی، اگر ویروس کرونا نیز دوباره در میان مردم شیوع پیدا کند، آنوقت مردم توانایی تداوی ویا پیشگیری از آن را نخواهند داشت.

موسی، یک‎تن از باشند‎ه‎گان شهر کابل می‎گوید، در یک‎ماه اخیر تمام اعضای خانوادهء وی بیمارشده‌اند که تب، سرفه، گلو درد، زکام و درد مفاصل را به همراه داشته است.

او اکنون مشکوک است که آیا آنان به کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر:«با رسیدن فصل سرما بسیاری از مردم  به سرما خوردگی مبتلا شده‌اند و نگران استند که این بیماری کرونا نباشد. در شرایط کنونی مردم به تداوی‌های درستی دسترسی ندارند.»

با این حال شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‎گوید که در ماه گذشته به تعداد 4 هزار فرد مبتلا به کرونا در این وزارت ثبت شده بودند، ولی در ماه  جاری این ارقام به 3 هزار کاهش یافته است.

«وزارت صحت عامه تلاش دارد با تطبیق واکسین کرونا، از شیوع این ویروس جلوگیری کند. در سال جاری به  10 میلیون تن واکسین کرونا تطبیق شد و نتیجۀ همین واکسین‎ها است که ارقام مبتلایان کرونا کم شده است.»

او می‎افزاید، افرادی که نتیجه آزمایش شان مثبت باشد، علاوه براینکه تداوی می‎شوند، از طرف شفاخانه‌ها در مورد وقایه و جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس، برای آنان آگاهی داده می‎شود.

از سویی هم داکتر یوسف طیب، متخصص صحت عامه می‎گوید که ویروس کرونا به سرعت از یک فرد به فرد دیگر انتقال می‎کند.

او تاکید دارد که خانواده‌ها باید از طریق وقایه، معافیت وجود شان را در مقابل این ویروس بلند ببرند.

«یکی از دلایل شیوع کرونا در فصل سرما این است که مردم بیشتر در فضای سربسته زندگی می‎کنند و بیشتر از دیگر فصل‌ها با هم در تماس استند، به ویژه در افغانستان که تجمع افراد بیشتر است و ویروس زودتر پخش می‎شود.»

این شهروندان از حکومت می‎خواهند که روند تطبیق واکسین ویروس کرونا را سرعت بخشیده و در راستای جلوگیری از همه‌گیری این ویروس در کشور اقدامات جدی‎تری را روی دست بگیرد، زیرا به گفتهء آنان مردم در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند و توانایی وقایه و تداوی را ندارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA