ads

مسئولان سرحدی افغانستان و ازبیکستان با هم دیدار کردند

مسئولان سرحدی افغانستان و ازبیکستان در ولایت بلخ دیدار و روی مسایل امنیتی سرحدات و تامین ارتباطات میان نیروهای سرحدی دو کشور بحث کردند.

سونا یوسفی
15 میزان 1401
مسئولان سرحدی افغانستان و ازبیکستان با هم دیدار کردند

وزات دفاع ملی، می‌گوید که هیئت افغان به‌رهبری مولوی منصور جاوید؛ قومندان لوای ششم سرحدی قول اردوی 209 الفتح، با هیئت ازبیکستانی به‌ریاست خالق نظر یلدار؛ قومندان لوای سرحدی این کشور، در بندر حیرتان ولایت بلخ دیدار کرد.

عنایت الله خوارزمی؛ سخنگوی این وزارت، به کلید می‎گوید که در این دیدار درمورد چگونگی تامین بهتر امنیت سرحدات، حل چالش‌ها، همآهنگی لازم و تامین ارتباطات میان نیروهای سرحدی دو کشور بحث و گفت‎گو شده است.

او گفت:” یک روز قبل یک هیئتی متشکل از قومندانی سرحدی زون شمال، با هیئت نظامی کشور ازبیکستان، در بندر حیرتان روی مسایل امنیتی و مرزی گفت‌وگو کردند.”

در همین حال اسحاق اتمر؛ یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید، کشورهای منطقه نگران گسترش تروریزم از خاک افغانستان استند.

به گفته او، هدف از این دیدار گفت‎وگو با مقام‌های امارت اسلامی، برای رفع نگرانی‎های امنیتی است.

اتمر افزود:” چنان‎چه امارت اسلامی تعهد کرده بود که هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نشود،باید به تعهد خود عمل کند. نگرانی کشور های آسیای میانه از گسترش هراس افگنی است.”

از سویی هم مقصود حسن‌زاده؛ دیگر کارشناس سیاسی می‌گوید، برقراری روابط خوب با کشورهای همسایه، می‎تواند روی وضعیت‎ اقتصادی و امنیتی کشور تاثیرگذار باشد.

او گفت:” اینکه روابط حسنه امارت اسلامی با سایر کشورها برقرار بوده و گفت‎وگوها میان شان صورت بگیرد، در روابط افغانستان و کشورهای آسیای میانه، تغییر مثبت می‎آورد.”

در همین حال وزارت دفاع ملی با نشر یک اعلامیه گفته است که دوطرف، توافق کردند تا مشکلات شان را از راه گفت‌وگو حل کرده و از احتمال هرگونه تخلفات سرحدی در آینده، جلوگیری کنند.

این در حالی‌ست که وزارت امور خارجه ازبیکستان، اوایل سال جاری اعلام کرد که پنج راکت، از خاک افغانستان به منطقه ترمذ این کشور پرتاب شده است.

مسئولیت این حمله راکتی را گروه داعش، به‌عهده گرفت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA