ads

چین روند صدور ویزا برای اتباع افغانستان را از سر می‌گیرد

وزارت امور خارجه با نشر اعلامیه‌ی گفته است که چین روند صدور ویزه برای افغانان را از سر می‎گیرد.

سونا یوسفی
9 اسد 1401
چین روند صدور ویزا برای اتباع افغانستان را از سر می‌گیرد

وزارت خارجه افزوده است که این موضوع را وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در حاشیۀ نشست تاشکند، مطرح کرده است.

چین پس از چندین ماه توقف روند صدور ویزه برای اتباع افغانستان، اعلام کرده است که این روند را از سر می‌گیرد.

وزارت امور خارجه، با نشر یک اعلامیه گفته است که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین در دیدار با امیرخان متقی در حاشیه‌ی نشست بین‌المللی تاشکند تعهد کرده است که به تاریخ (دوم اگست) سال جاری میلادی، روند صدور ویزه به شهروندان افغانستان از سوی این کشور آغاز می‌شود.

افزون بر این، چین تعهد کرده است که ۹۸ درصد کالا‌های تجارتی افغانستان بدون مالیه وارد این کشور خواهد شد.

در همین‌حال شماری از کارشناسان با ابراز خرسندی از تصمیم تازه کشور چین می‎گویند که کاهش 90 درصدی مالیات به تاجران افغان می‎تواند باعث تشویق آنان جهت افزایش صادرات به آن کشور شود.

مقصود حسن‎زاده، یکی ازکارشناسان سیاسی می‎گوید که تحولات سیاسی روابط سایر کشورها را با افغانستان کمرنگ ساخت که این مساله باعث فروپاشی نظام اقتصادی در کشور شد.

به گفته حسن‎زاده، مساله صدور ویزه به افغانان وبه‎خصوص تاجران تاثیری مستقیمی بر بازار افغانستان دارد:«حسن روابط جانبین نشان‎دهنده نوعی به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی چین می‎باشد. کاهش 98 فیصد مالیات بر تاجران افغان، تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور داشته و قیمت‌ها را به مراتب پائین می‎‎آورد.»

در همین‌حال، احسان الله احسان یکی از کارشناسان اقتصادی نیز از این اقدام تازه چین، قدردانی کرده و می‎گوید که کاهش 98 درصدی مالیات از طرف چین می‎تواند باعث تشویق تاجران جهت افزایش صادرات و واردات شود:«این اقدام در مسایل سیاسی افغانستان نقش عمده دارد چون تاجران می‎توانند به راحتی به چین سفر کنند و مواد ضرورت بازار کشور را وارد کنند و هم‎چنان از افغانستان صادرات داشته باشند.»

از سوی هم نصیر احمد یکی از تاجران ولایت بدخشان می‎گوید که از شنیدن خبر صدور ویزه از سوی چین برای افغانان خوشحال شده است.

 او می‎گوید:«حالا دست ما باز می‎شود و ما می‎توانیم با آوردن مواد خوراکه، لباس و تمام نیازهای مردم  بازار کشور را از ورشکستگی نجات دهیم.»

گفتنی‎ست که پس از تحولات سیاسی اخیر در کشور، چین یگانه کشوری است که برای ایجاد روابط دوستانه با افغانستان، علاقمندی نشان داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA