ads

آگاهان: پاکستان تلاش دارد تا واردات زغال سنگ افغانستان را دایمی سازد

آگاهان افغان می‌گویند که پاکستان در تلاش وارد کردن زغال سنگ افغانستان به‌گونه دایمی و تولید مطمئن انرژی از این طریق می‌باشد و هیأت پاکستانی در همین رابطه به کابل سفر می‌کند. اما سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که زغال سنگ افغانستان، از سوی حکومت پاکستان نه؛ بلکه توسط سکتور خصوصی این کشور، خریداری می‌شود.

صمدعلی نوازش
26 سرطان 1401
آگاهان: پاکستان تلاش دارد تا واردات زغال سنگ افغانستان را دایمی سازد

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منصور احمد خان سفیر این کشور در کابل، خبر داده‌اند که صادرات کالاهای افغانستان به پاکستان، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

سفیر پاکستان با اشاره به واردات زغال‌سنگ از افغانستان، به پاکستان گفته است که این به نفع هر دو کشور است.

او در عین‌حال افزوده که ممکن است داد‌وستد تجاری میان دو کشور در سال جاری، به بیش از یک میلیارد دالر برسد:«کالاهای مختلف به شمول میوه‌ها و زغال سنگ از افغانستان به پاکستان صادر می‌شود، این کار از سوی دولت پاکستان نه؛ بلکه توسط تاجران پاکستانی خریداری می شود.»

از سوی دیگر آگاهان افغان می‌گویند که پاکستان در زمینه تولید انرژی شدیدا به زغال سنگ متکی است و قبل از این زغال سنگ مورد نیاز خود رااز افریقای جنوبی و استرالیا تامین می‌کرد که  هزینه بسیار بالایی را در این زمینه می‌پرداخت.

اسحاق وکیلی آگاه اقتصادی می‌گوید که اکنون پاکستان تلاش دارد با وارد کردن زغال سنگ از افغانستان در این زمینه صرفه جویی بیشتری داشته باشد:«شرکت‌هایی که در پاکستان با استفاده از زغال سنگ برق تولید می‌کنند، خواهان وارد کردن زغال سنگ افغانستان به‌گونه منظم و دایمی هستند، تا بتوانند به گونه مطمئن به کار شان ادامه دهند.»

او افزود که اکنون یک نوع بی‌نظمی در صادرات زغال سنگ افغانستان وجود دارد و دلیل آن نبود یک توافق‌نامه میان دو کشور است.

از نظر آگاهان مقامات پاکستانی می‌خواهند در سفرشان به کابل توافق‌نامه‌ای را با مقامات امارت اسلامی امضا کنند تا بعد از این صادرات زغال سنگ افغانستان به‌گونه منظم و دایمی صورت گیرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، قرار بود امروز هیأتی از آن کشور به‌هدف گفت‌وگو در مورد واردات زغال‌سنگ، به افغانستان سفرکند.

پیش از این، مسئولان امارت اسلامی نیز گفته بودند که برای صادرات زغال‌سنگ افغانستان، قرارداد رسمی با حکومت پاکستان امضا نشده؛ بلکه ذغال‌سنگ را تاجران افغان به فروش می‌رسانند.

روزانه، صدها موتر حامل زغال‌سنگ، از شمال افغانستان به طرف پاکستان می‎‌روند.

گفتنی است که کاهش قیمت زغال‌سنگ و پرداخت پول آن به کلدار از مسائلی است که تاکنون از سوی پاکستان مطرح شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA