ads

پرتاب راکت از خاک افغانستان به ازبیکستان؛ آگاهان:«کار مخالفان امارت اسلامی است.»

آگاهان سیاسی و نظامی پرتاپ راکت‌ها از خاک افغانستان به خاک ازبکستان را کار افراد و گروه‌های می‌خوانند که از سوی کشورهای دیگر حمایت می‌شوند و به دنبال برهم زدن رابطه امارت اسلامی با کشورهای همسایه استند.

صمدعلی نوازش
15 سرطان 1401
پرتاب راکت از خاک افغانستان به ازبیکستان؛ آگاهان:«کار مخالفان امارت اسلامی است.»

وزارت امور خارجه ازبکستان، روز سه‌شنبه( 14 سرطان) با نشر یک اعلامیه تایید کرد که پنج فیر راکت، از خاک افغانستان به شهر ترمذ آن کشور، پرتاب شده است.

براساس این اعلامیه راکت‌ها حوالی ساعت 4:20 دقیقه بعد از ظهر پرتاب، اما انفجار نکرده و تلفاتی نیز در پی نداشته است.

در اعلامیه هم‌چنان آمده است که خسارات اندکی از اثر این راکت‌ها بر چهار منزل مسکونی در شهر ترمذ وارد شده است.

شهر ترمذ مرکز تجارت ازبکستان با کشور‌های جنوب آسیا از جمله افغانستان و پاکستان می‌باشد.

آگاهان نظامی و سیاسی افغان چنین رویدادها را کار گروه‌هایی می داند که به دنبال بر هم زدن رابطه امارت اسلامی با کشورهای همسایه استند.

یوسف امین زازی، آگاه نظامی به کلید می‌گوید:«این کار، کار کسانی است که می‌خواهند یک دردسر را برای امارت اسلامی به میان بیاورند و این را نشان بدهند که امارت اسلامی بالای تمام جغرافیای افغانستان حاکمیت ندارد.»

از سوی دیگر اسحق وکیلی آگاه سیاسی این رویداد را تلاش مخالفان امارت اسلامی برای برهم زدن نشست ازبکستان عنوان می‌کند؛ نشستی که قرار است در ماه جاری میلادی در آن کشور برگزار ‌شود.

او می‌گوید:«فکر می‌کنم گروه‌های مختلفی از منطقه و حتی از جهان در شرایط کنونی در افغانستان پناه گرفته و تلاش می‌کنند با ایجاد آشوب و ترس وحشت تلاش‌ها و یا کنفرانس‌های بین المللی را که در مورد افغانستان دایر می‌شود، به نوعی مختل کنند.»  

این در حالی‌ است که یک روز پیش از این، مقام‌های نظامی از افغانستان و ازبکستان در مورد مسائل امنیتی در حیرتان بایکدیگر گفت‌وگو کردند.

در اعلامیه وزارت دفاع در این مورد آمده است که نشست مشترکی میان مقامات قول اردوی 209 الفتح و مقام‌های سرحدی ازبکستان، به منظور تامین امنیت سرحدات، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، ارتباطات و هماهنگی، مبارزه علیه افراط گرایی، در بندر حیرتان برگزار شد.

براساس اعلامیه در این‌ نشست، مولوی غوث الدین “رهبر” قومندان لوای ۶ سرحدی قول اردوی ۲۰۹ الفتح  از افغانستان و از طرف ازبکستان جنرال حسوناوف قومندان عمومی سرحدی ازبکستان و هیأت همراهش اشتراک کردند.

قابل ذکر است که در ماه اپریل سال جاری میلادی نیز گروه داعش ادعا کرده بود که از خاک افغانستان، چندین راکت برخاک ازبکستان پرتاب کرده است. اما آن زمان ازبکستان این ادعا را رد کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA