ads

طرح برگزاری نشست بزرگ ملی از سوی امارت اسلامی؛ آگاهان استقبال می‌کنند

شماری از کارشناسان سیاسی و فعالان مدنی از طرح امارت اسلامی برای برگزاری  یک نشست بزرگ  بخاطر بحث روی موضوعات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی استقبال کرده و تاکید می‌کنند که برگزاری نشست‌های ملی، زمینه را برای رسیدن به مشروعیت ملی مساعد می‌سازد.

منصور یوسف‌زی
20 ثور 1401
طرح برگزاری نشست بزرگ ملی از سوی امارت اسلامی؛ آگاهان استقبال می‌کنند

از سوی‌هم  این کارشناسان، به همه‌‌شمول بودن آن  نیز تاکید می‌کنند.

به گفته‌ی آنان ممکن در این نشست در کنار سایر موضوعات، روی موضوع حق کار و تحصیل زنان نیز بحث صورت گیرد.

مسئولان امارت اسلامی از برگزاری یک نشست بزرگ پیرامون بحث روی موضوعات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی خبر می‌دهند، اما در مورد چگونگی این نشست جزئیات ارایه نمی‌کنند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به رادیو کلید می‌گوید، تاکنون جزئیات این نشست نهایی نشده‌است.

با این‌حال شماری از تحلیل‌گران مسایل سیاسی برگزاری این نشست را مهم خوانده و به همه‌‌شمول بودن آن تاکید می‌ورزند.

به باور آنان این‌گونه نشست‌ها زمانی نتیجه‌بخش خواهند بود که از اقوام و قشرهای مختلف به‌شمول زنان در آن حضور داشته باشند.

جاوید مسرور فعال سیاسی به رادیو کلید می‌گوید، این نشست زمینه را برای ایجاد اجماع ملی و هم‌چنان رسیدن به مشروعیت فراهم ساخته می‌تواند.

او می‌افزاید، اگر در این نشست از نماینده‌گان اقشار مختلف حضور داشته باشند و نظریات آن در نظر گرفته شود، نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

به گفته‌ مسرور، امارت اسلامی با برگزاری این نشست در تلاش بیرون رفت از وضعیت جاری است:«حال که امارت اسلامی تلاش دارد تا نشست بزرگ را برگزار کند، هدف آن رسیدن حکومت جدید افغانستان به یک مشروعیت و در پهلوی آن زمینه سازی برای ایجاد اجماع  است که پیش از این نیز برخی‌ها خواهان ایجاد آن بودند.»

از سوی‌هم امید حیران، یکی دیگر از تحلیل‌گران مسایل سیاسی به رادیو کلید می‌گوید، ممکن در این نشست در کنار سایر موضوعات روی حق کار و تحصیل زنان نیز بحث صورت گیرد.

او می‌افزاید:«یکی از تشویش‌های که مردم و جهان دارد حق کار و تحصیل زنان است، ممکن روی همین موضوعات زیادتر بحث شود.»

با این‌همه مشعل محمدی، یکی از فعالان مدنی به رادیو کلید می‌گوید، برگزاری چنین نشست‌ها زمینه‌سازی برای رسیدن به یک مشروعیت بوده می‌تواند.

وی می‌افزاید، اگر این نشست همه‌شمول و سازماندهی شده باشد، نتایج خوب و مثبت به همراه خواهد داشت:«برگزاری نشست بزرگ از سوی امارت اسلامی یک اقدام نیک است و ما آز ان استقبال می‌کنیم، اما آن‌چه مهم است و  باید درنظر گرفته شود، چنین نشست‌ها باید همه‌شمول و سازماندهی شده باشد تا تمام مردم افغانستان خود را در آن ببینند.»

امارت اسلامی از برگزاری نشست بزرگ پیرامون بحث روی وضعیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در حالی خبر می‌دهد که پیش از این نگرانی‌ها در خصوص رسیدن حکومت به مشروعیت ملی نیز وجود داشت.

حال دیده شود که این نشست در رسیدن به مشروعیت ملی چقدر تاثیر گذار خواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA