ads

واکنش آگاهان بر کار مشترک امریکا و پاکستان برای افغانستان:«امریکا به مذاکرات خود با امارت اسلامی ادامه دهد.»

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، امریکا با پاکستان برای تامین ثبات و امنیت در افغانستان یکجا کار می‌کند.
اما کارشناسان به این باور اند که امریکا بخاطر ثبات و امنیت افغانستان به‌جای کار مشترک با پاکستان، با مقام‌های امارت اسلامی به مذاکرات شان ادامه دهند.

منصور یوسف‌زی
31 حمل 1401
واکنش آگاهان بر کار مشترک امریکا و پاکستان برای افغانستان:«امریکا به مذاکرات خود با امارت اسلامی ادامه دهد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید، امریکا و پاکستان به همکاری‌های خود‌ در مورد افغانستان ادامه می‌دهند.

او در یک نشست خبری گفته است که پاکستان یکی از شرکای مهم امریکاست که با آن ‌کشور یکجا برای آوردن ثبات و امنیت در افغانستان کار می‌کند.

او افزود: «امریکا و پاکستان به همکاری‌‌های خود در مورد افغانستان ادامه می‌دهند. پاکستان یکی از شرکای مهم ماست که با آن برای آوردن ثبات، امنیت و آبادی در افغانستان  یکجا کار می‌کنیم.»

با این‌حال، کارشناسان در رابطه به همکاری امریکا با پاکستان بخاطر تامین ثبات در افغانستان دیدگاه‌های متفاوت دارند.

بشیر هاتف، کارشناس سیاسی به رادیو کلید می‌گوید، همکاری امریکا با پاکستان در مسایل افغانستان بیانگر اعتماد امریکا بالای این کشور نیست؛ بلکه می‌خواهد از عملکرد پاکستان نظارت کند:«فکر نمی‌کنم که شراکت امریکا با پاکستان بیانگر اعتماد ایالات متحده بر این کشور باشد، چون پیش از این نیز مقامات و پارلمان امریکا از سیاست پاکستان شکایت داشتند، امریکا با پاکستان می‌خواهد یک‌جا کار کند تا از عملکرد پاکستان نظارت داشته باشد.»

به گفته او، امریکا افغانستان را فراموش نمی‌کند، مساله اساسی به‌رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی از سوی امریکاست که هنوز حل ناشده باقی مانده است.

از سویی‌هم روح‌الله هوتک، یکی دیگر از کارشناسان مسایل سیاسی به رادیو کلید می‌گوید، امریکا بخاطر تامین ثبات افغانستان به‌جای کار مشترک با پاکستان، باید با مقام‌های امارت اسلامی مذاکرات خود را دوام دهد.

او می‌افزاید:«چهار فکتور اساسی وجود دارد که شراکت امریکا با پاکستان در مساله افغانستان نتیجه نخواهد داد، اول این‌که از لحاظ اجتماعی پاکستان با مردم افغانستان هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ منافع سترایژیک در مخالفت قرار دارد، از لحاظ اقتصادی نیز تلاش جریان دارد تا بدیل پاکستان برای افغانستان پیدا شود؛ زیرا آن کشور همیشه سیاست دوگانه داشته و از لحاظ سیاسی نیز پاکستان هیچگاهی با افغانستان صادق نبوده است.»

 این در حالی است که در این اواخر روابط افغانستان با پاکستان در نتیجه تحولات سیاسی و امنیتی به تیره‌گی گرائیده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA