ads

در جستجوی وطن دوم؛ مهاجران افغان از برخورد نامناسب کشورهای میزبان شکایت دارند

شماری از مهاجران افغان در کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی از توهین، تحقیر، شکنجه و برخوردهای غیرانسانی در کشورهای میزبان شکایت دارند. آنان از حکومت افغانستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان، خواستار رسیده‌گی به وضعیت شان می‌باشند.
با این‌حال، مسئولان حکومت افغانستان می‌گویند که از حقوق شهروندان این کشور در کشورهای خارجی دفاع می‌کنند.

خیرالدین رحمانی
31 حمل 1401
در جستجوی وطن دوم؛ مهاجران افغان از برخورد نامناسب کشورهای میزبان شکایت دارند

فضل‌هادی الکوزی، یکی از مهاجران افغان در ترکیه، برخورد مسئولان امنیتی این کشور با مهاجران افغان را تحقیرآمیز توصیف کرده و می‌افزاید که روزانه شماری زیادی از مهاجران توسط نیروهای امنیتی این کشور زندانی و پس از آن به‌گونه اجباری اخراج می‌شوند.

به‌گفته او، نیروهای مرزی ترکیه نیز به افغانانی‌که قصد مهاجرت از این کشور به کشورهای اروپایی را دارند، اجازه عبور نمی‌دهند و در بسیاری موارد آنان را زندانی و شکنجه می‌کنند:« رفتاری‌که باید با یک مهاجر صورت گیرد، آن‌گونه رفتار با مهاجران افغان در ترکیه صورت نمی‌گیرد. در این‌جا برای آنان حتا امکانات و سهولت‌های یک زندگی معمولی مهیا نیست .»

انصارالله نعمت، یکی دیگر از مهاجران افغان در ترکیه می‌گوید که از چند ماه به‌این‌سو برخورد شهروندان ترکیه و نیروهای امنیتی این کشور با مهاجران افغان تغییر کرده‌است.

او می‌افزاید، افغانانی‌که به‌گونه غیرقانونی به این کشور مهاجرت می‌کنند، از سویی نیروهای مرزی و امنیتی لت‌وکوب، توهین و تحقیر می‌شوند.

در همین‌‎حال روح‌الله، یکی از خبرنگاران افغان که از چهارماه به‌این‌سو به پاکستان مهاجر شده، می‌گوید که در این کشور نیز برخورد مناسب با افغانان به‌خصوص آنانی‌که غیر قانونی به این کشور مهاجرت کرده اند، صورت نمی‌گیرد.

او از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان نیز شاکی است و می‌گوید:«مهاجران افغان که از کشور به پاکستان مهاجرت کرده‌اند به‌خصوص در ماه‌های اخیر از مجبوریت مهاجر شده‌اند. زیرا زندگی در افغانستان بنابر دلایل مختلف برای شان سخت بوده‌است. در این‌جا نیز با مشکلات اقتصادی مواجه اند و شماری از آنان پول بودوباش شان را در این کشور ندارند.»

در عین‌حال حامد احمدی، که به‌تازه‌گی به آلمان مهاجرت کرده‌است از برخورد دوگانه مسئولان این کشور با مهاجران افغانستان و اوکراین شکایت دارد.

او به کلید می‌گوید:« در کمپ‌ها وضعیت افغانان خوب نیست. خانواده‌های را می‌شناسم که به یک قریه آنان را انتقال داده بود و برای 12 فامیل خانه‌ای داده بود که یک آشپزخانه داشت و افغانان اعتراض کرده‌بودند و پس از آن نیروهای آلمانی به اعتراض آنان پاسخ منفی داده بودند.»

در همین‌حال، حسین ناصری، آگاه سیاسی به این باور است که در بیشتر کشورهای جهان مهاجران افغان با مشکلات قانونی مواجه‌اند و در بسیاری مواقع برخوردهای غیر انسانی با آنان صورت می‌گیرد:«پس از تحولات اخیر و سقوط نظام، مهاجرت‌ها بیشتر شد. پاکستان، ایران و ترکیه میزبان بیشتر این مهاجران بودند. شماری زیادی هم از راه‌های قاچاق وارد این کشورها شده که با مشکلات زیادی اقتصادی و قانونی مواجه اند.»

از سویی‌هم، محمد ارسلا خروتی، معین وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان به کلید می‌گوید که به مشکلات مهاجران افغان در تمام کشورهای جهان رسیده‌گی خواهد شد.

خروتی به کلید گفت:«در هر کشوری‌که افغان‌ها در آن جا زندگی و بودوباش دارند، ما تلاش می‌کنیم که حقوق شان به آنان داده شود و به‌گونه قانونی به آنان رفتار شود و ما از راه‌های قانونی از حقوق اساسی اتباع ما در کشورهای خارجی دفاع خواهیم کرد.»

این درحالی‌ست که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ترکی، روز سه‌شنبه ( 30 حمل)، نیروهای مرزی بلغارستان دستکم 84 مهاجر افغان را نیمه برهنه به ترکیه بازگشت داده‌اند.

گفتنی‌ست که پیش از این سازمان عفو بین‌الملل نیز از برخورد دوگانه با مهاجران افغان و اوکراینی در یونان انتقاد کرده‌بود.

این سازمان با نشر گزارشی گفته بود که نیروهای مرزی یونان با مهاجران اوکراینی رفتار مناسب دارد و برعکس با افغان‌ها، خلاف قوانین مهاجرتی برخورد می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA