ads

لت‌وکوب یک خبرنگار در کابل؛ نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها از افزایش خشونت علیه خبرنگاران

شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها با ابراز نگرانی از افزایش قضایای خشونت علیه خبرنگاران می‌گویند که در هشت ماه گذشته دست‌کم 80 خبرنگار در ولایت‌های مختلف کشور از سوی نیروهای امارت اسلامی، دستگیر و شکنجه شده‌اند.

راحله یوسفی
29 حمل 1401
لت‌وکوب یک خبرنگار در کابل؛ نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها از افزایش خشونت علیه خبرنگاران

این نگرانی درحالی مطرح می‌شود که روز یک‌شنبه ( 28 حمل) مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از بازداشت و لت‌وکوب محب جلیلی، خبرنگار پیشین آریانا نیوز، خبر داد.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده‌است که نیروهای امارت اسلامی شنبه (27 حمل) ساعت 8 شب در حوزه پانزدهم امنیتی شهر کابل موتر آقای جلیلی را متوقف و بدون هیچ دلیلی او را دستگیر و مورد لت‌وکوب قرار داده اند.

عبدالمطلب فراجی مسئول اجرایی خانه‌ آزادی بیان افغانستان با تایید این خبر به کلید، وضعیت شغلی و امنیتی سایر خبرنگاران را نگران کننده می‌خواند.

او می‌گوید که شماری زیادی از خبرنگاران در هشت ماه اخیر دستگیر، تهدید و لت‌وکوب شده‌اند و در صورت ادامه این‌گونه قضایا، آزادی بیان در کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت:«در روزهای اول روی‌کار آمدن امارت اسلامی نیز ما شاهد لت‌وکوب خبرنگاران بودیم و اکنون که هشت ماه از روی کار آمدن این حکومت می‌گذرد هنوزهم خبرنگاران از سوی نیروهای حکومت شکنجه و لت‌وکوب می‌شوند.»

از سویی‌هم مسرور لطفی، مسئول رسانه‌یی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که هر نوع رفتارغیرقانونی علیه خبرنگاران، صدمه جدی بر روان و روال کار آنان وارد می‌کند.

او از امارت اسلامی می‌خواهد که قضایای خشونت علیه خبرنگاران را بررسی کند و برای جلوگیری از وقوع  رویدادهای مشابه، کمیسیون تخطی رسانه‌ها دوباره ایجاد شود.

لطفی افزود: «ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که تحت شعاع قانون و مطابق تعهداتی که آقای ذبیح‌الله مجاهد به خبرنگاران داده بود، کمیسیون تخطی را دوباره فعال سازد تا به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسید‌ه‌گی شده و این خشونت‌ها و سایر مشکلات خبرنگاران حل شود.»

در همین‌حال احمد نوید کاووش، خبرنگار پیشین یکی از رسانه‌های خصوصی در کشور می‌گوید که به‌دلیل ازدیاد تهدیدات و خشونت‌ها علیه خبرنگار در کشور، به‌تازه‌گی‌ مجبور به ترک وظیفه‌اش شده‌است.

کاووش می‌افزاید: «ما توقع داشتیم که دولت حاکم با مایک، خبرنگار و رسانه خو (عادت) بگیرد؛ اما متاسفانه روز به روز خشونت علیه خبرنگاران افزایش پیدا کرد و اکنون نیز ادامه دارد و تا کنون پرونده‌‌های خشونت علیه خبرنگاران نیز بررسی نشده‌است.»

با این‌حال، نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفته‌، که دستگیری و لت‌وکوب خبرنگاران در چند روز گذشته سیر صعودی داشته است.

براساس آمار منتشر شده از سوی این نهاد در جریان ۲۴ ساعت گذشته، چهار خبرنگار در کشور مورد خشونت و بد رفتاری قرار گرفته اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA