ads

استقبال سرمایه‌گذاران از فرمان اخیر ملا برادر؛«برق فابریکه‌های صنعتی 24 ساعته شود»

با افزایش نگرانی‌ها از کمبود تولید برق برای فعالیت فابریکه‌های صنعتی و تولیدی در کشور، بر اساس فرمان ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرا، برق فابریکه‌های صنعتی ۲۴ ساعته شد.

منصور یوسف‌زی
29 حمل 1401
استقبال سرمایه‌گذاران از فرمان اخیر ملا برادر؛«برق فابریکه‌های صنعتی 24 ساعته شود»

با این اقدام، ظرفیت تولید افزایش یافته و به صدها تن فرصت‌های کاری مساعد می‌شود.

از سوی‌هم شماری از مسئولین فابریکه‌های صنعتی از این فرمان استقبال کرده اند.

عبدالنصیر رشتیا، رئیس یکی از فابریکه‌های ذوب آهن به رادیو کلید می‌گوید، طی بیست سال گذشته، نبود و کمبود برق یکی از چالش‌های اساسی سد راه فابریکات تولیدی به شمار می‌رفت.

او می‌افزاید، با ۲۴ ساعته شدن برق، ظرفیت تولید فابریکات صنعتی و تولیدی در کشور افزایش خواهد یافت.

رشتیا گفت:«متاسفانه در بیست سال گذشته ما با یک مشکل جدی روبرو بودیم که کمبود و نبود برق برای فابریکات تولیدی بود؛ اما امروز خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ افغانستان ما شاهد برق ۲۴ ساعته برای فابریکه‌های خویش هستیم.

با این‌حال، شماری از کارشناسان اقتصادی فرمان اخیر ملا عبدالغنی را اقدام موثر می‌دانند.

محب شریف، یکی از کارشناسان اقتصادی به رادیو کلید می‌گوید، نبود و کمبود برق برای فابریکات صنعتی در قسمت خودکفایی اقتصاد ملی و پیشرفت صنعت در کشور یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شد.

او می‌افزاید، ۲۴ ساعته شدن برق فابریکه‌های صنعتی گام موثر بوده؛ اما نیاز است تا به محصولات داخلی در داخل کشور بازاریابی نیز صورت گیرد.

شریف علاوه کرد:«چند گام دیگر نیز باید برداشته شود، اول این‌‎که استفاده از محصولات داخلی در کشور به‌خصوص در ادارت دولتی اجباری شود، در رابطه به کیفیت محصولات داخلی ارزیابی بی‌طرفانه وجود داشته باشد و از سوی دیگر باید مالیات محصولات بیرونی افزایش یابد، تا مردم از محصولات داخلی بیشتر استفاده کنند.»

با این همه احسان‌الله احسان، یکی دیگر از کارشناسان مسایل اقتصادی به رادیو کلید می‌گوید، این اقدام امارت اسلامی موثر است و این‌گونه اقدامات در قسمت جلب سرمایه‌ گذاری‌های داخلی و خارجی نتایج خوبی خواهد داشت.

او می‌افزاید، ۲۴ ساعته شدن برق، بالای بلند رفتن ظرفیت تولید فابریکه‌های داخلی تاثیر مستقیم دارد: «ما می‌توانیم با فراهم‌سازی امکانات کافی برای سرمایه گذاری در کشور در کنار سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذاران خارجی را نیز برای سرمایه گذاری تشویق کنیم. یکی از این امکانات فراهم سازی برق ۲۴ ساعته است که از سوی امارت اسلامی این اقدام انجام شد.»

برق فابریکه‌های صنعتی در حالی ۲۴ ساعته می‌شود که هنوز هم برق افغانستان وارداتی است و یکی از باورها این است که به دلیل وارداتی بودن برق افغانستان، احتمال می‌رود که این اقدام تا حدی با مشکل روبرو شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA