ads

واکنش‌ها به حمله پاکستان؛ یوناما:«روی دریافت حقایق کار می‌کنیم»

در ادامه واکنش‌ها به حمله هوایی پاکستان بر ولایت‌های کنر و خوست، دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما گفته است که آنان از گزارش‌های تلفات افراد ملکی به‌شمول زنان و کودکان در نتیجه این حملات، عمیقا نگران اند.

منصور یوسف‌زی
28 حمل 1401
واکنش‌ها به حمله پاکستان؛ یوناما:«روی دریافت حقایق کار می‌کنیم»
عکس از شکبه‌های اجتماعی

یوناما در تویتی گفته‌است که روی دریافت حقایق و میزان تلفات ناشی از این حوادث کار می‌کند.

از سوی‌هم، وزارت خارجه امارت اسلامی، به روز شنبه منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل را احضار و مراتب اعتراض خود را با او در میان گذاشت.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به حملات هوایی پاکستان می‌گوید، امارت اسلامی حملات ظالمانه پاکستان بر خوست و کنر را شدیدا تقبیح می‌کند.

او از پاکستان خواست که حوصله افغان‌ها را در چنین مسایل نیازماید و دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکند، ورنه پیامدهای بدی خواهد داشت.

به گفته‌ی مجاهد، همه مسایل باید از راه سیاسی حل شود:«امارت اسلامی بر پاکستان صدا می‌کند که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائل نیازماید و دیگر چنین اشتباه را تکرار نکند، ورنه پیامد بدی خواهد داشت. همه مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.»

کارشناسان اما در رابطه به حملات هوایی پاکستان و جلوگیری از آن دیدگاه‌های متفاوت دارند.

روح‌الله هوتک، کارشناس مسایل سیاسی به رادیو کلید می‌گوید، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، به‌جای تقابل نیاز است تا از راه‌های دیپلوماتیک این مشکلات حل شود.

او افزود، اگر حکومت به‌دلیل عدم رسمیت یافتن نمی‌تواند به مراجع بین‌المللی شکایت کند، مردم می‌توانند با حرکت‌های اعتراضی خود صدای شان‌را به جهانیان برسانند.

هوتک می‌گوید:«از همه مهم‌تر این است که مردم افغانستان در این مورد دست به‌کار شوند و کمر حکومت را ببندند، آنان حرکت‌های اعتراضی کنند، درست است که ما مشروعیت بین‌المللی نداریم، اما هیچ کس مانع اعتراضات و همبسته‌گی مردم شده‌ نمی‌تواند، بناء نیاز است تا اعتراض ملی به‌راه انداخته شود.»

با این‌حال مقصود حسن‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل به رادیو کلید می‌گوید، هر چند امارت اسلامی به رسمیت شناخته نشده‌است؛ اما با آن‌هم می‌تواند از لحاظ حقوق بشری شکایت خود علیه پاکستان را در شورای امنیت ملل متحد ثبت کند.

او افزود، پاکستان باید در سیاست خارجی خود در قبال افغانستان تغییر بیاورد، در غیر آن ادامه چنین وضعیت بر روابط هر دو کشور تاثیرات منفی برجا می‌گذارد.

حسن‌زاده هم‌چنان واکنش یوناما را در جلوگیری از همچو حملات موثر می‌داند:«هر چند امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده‌است، اما بازهم حاکم بالفعل و بالقوه افغانستان است و تمامیت ارضی را در دست دارد و می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.»

از سوی‌هم، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و نصیراحمد فایق نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز حملات اخیر پاکستان بر خاک افغانستان را محکوم کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در نتیجه حملات هوایی پاکستان بر ولایت‌های خوست و کنر حدود ۴۰ تن از افراد ملکی کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA