ads

تاثیر نشست‌های بین‌المللی بر افغانستان؛ آگاهان:«تغیرات اساسی باید از درون کشور ایجاد شود»

افغانستان هنوز هم در آجندای نشست‌ها و گفت‌وگوهای جامعه جهانی و کشورهای منطقه قرار دارد و همواره کشورهای خارجی به برقراری ثبات در افغانستان تاکید داشته اند.

صمدعلی نوازش
28 حمل 1401
تاثیر نشست‌های بین‌المللی بر افغانستان؛ آگاهان:«تغیرات اساسی باید از درون کشور ایجاد شود»

طی روزهای اخیر نشستی میان نماینده‌گان کشورهای آسیای میانه با وزیر خارجه جاپان برگزار شده و در آن در رابطه به تامین ثبات در افغانستان گفت‌وگو صورت گرفته است. در عین‌حال آنتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد و جی‌شنکر، وزیر امور خارجه هند نیز در مورد وضعیت کنونی افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

آگاهان افغان در رابطه به این گفت‌وگوها می‌گویند که تغییرات اساسی باید از درون افغانستان ایجاد شود، وگرنه طی هشت ماه گذشته نشست‌های زیادی در رابطه به افغانستان در خارج از کشور صورت گرفته است؛ اما این نشست‌ها به جز جلب کمک‌های بشری، در زمینه تامین ثبات و به رسمیت شناخته شدن نظام کنونی، هیچ تاثیراتی نداشته‌اند.

سید جواد حسینی آگاه مسائل سیاسی می‌گوید:«امارت اسلامی باید به نارسایی‌های درون افغانستان پاسخ مثبت ارایه کند، حکومت فراگیر و ملی تشکیل بدهد، تعلیم زنان و حقوق بشر رعایت شود، مباحث جدی در رابطه به قانون اساسی صورت گیرد و در حکومت‌داری تغییرات به‌وجود بیاورد، آن زمان می‌توانیم منتظر تاثیرات نشست‌های بین المللی باشیم.»

درعین‌حال، نجیب الله نجیب یکی دیگر از آگاهان سیاسی به این باور است که افغانستان با توجه به موقعیت استراتیژیکی که در منطقه دارد، همواره مورد توجه قدرت‌های جهانی بوده و اکنون هم دنیا نمی‌خواهد افغانستان را تنها بگذارد.

او افزود:«باوجودی که درحال حاضر ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی افغانستان را ترک کرده‌اند، اما باتوجه به رقابت‌هایی آن کشورها [امریکا و غرب] با روسیه و چین دارند، افغانستان هنوز در آجندای مهم کشورهای غربی قرار دارد.»

ما تلاش کردیم نظر مسئولان امارت اسلامی را نیز در این رابطه داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم. ولی مقامات امارت اسلامی پیش از این بارها تاکید کرده اند که حکومت کنونی همه‌شمول است و آنان از هر نشست‌ و گفت‌وگویی که تاثیرات مثبت بر وضعیت افغانستان داشته باشد، استقبال می‌کنند.

قابل ذکر است که وزیران خارجه و دفاع هند و ایالات متحده امریکا نیز در هفته گذشته در مورد افغانستان گفت‌وگو کردند. در آن گفت‌وگو بر رعایت شدن قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها تاکید شده بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA