ads

وزارت مهاجرین: به‌زودی نشست چهارجانبه درباره مهاجران افغان برگزار می‌‎شود

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید که قرار است به زودی یک نشست چهارجانبه درباره وضعیت مهاجران افغان برگزار شود.

راحله یوسفی
26 حمل 1401
وزارت مهاجرین: به‌زودی نشست چهارجانبه درباره مهاجران افغان برگزار می‌‎شود

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی این وزارت امروز(جمعه، 26 حمل) به کلید گفت که این نشست با اشتراک نماینده‌گان افغانستان، ایران، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان در کابل برگزار خواهد شد.

آقای حقانی در ادامه گفت:”هدف این نشست حل مشکلات مهاجران افغان در کشورهای همسایه به‌خصوص ایران و پاکستان است.”

با این‌حال، آرش ننگیال، آگاه اقتصادی می‌گوید، هر چند این نشست در زمینه حل مشکلات مهاجرین به‌خصوص مشکلات اخیر مهاجران افغان در ایران موثر است؛ اما تاثیرات آن کوتاه مدت خواهد بود.

وی می‌افزاید:« مهاجرانی‌که در کشورهای همسایه اند، نمی‌توانند برای همیشه در آن‌جا زنده‌گی کنند. باید زمینه کار و بازگشت شان به کشور فراهم شود.»

در همین‌حال، وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان از بازگشت بیش از 1500 تن از مهاجران افغان طی روز چهارشنبه(24 حمل) به گونه اجباری و داوطلبانه از ایران خبر می‌دهد.

در یک خبرنامه این وزارت آمده است که از این میان 1112 تن به گونه اجباری به کشور برگشتانده شده اند و متباقی به گونه داوطلبانه حاضر شدند به کشور برگردند.

این درحالی‌ست که وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان حدود دو هفته قبل نیز از بازگشت بیش از 6 هزار مهاجر افغان به کشور خبر داده بود.

از سویی‌هم آگاهان امور به این باورند که با برگشت مهاجران به کشور و درصورت فراهم نشدن زمینه کار برای آنان، میزان فقر در کشور به‌شدت افزایش خواهد یافت.

رییس خان ریحان، آگاه اقتصادی به کلیدی می‌گوید که در شرایطی کنونی اقتصادی افغانستان، برگشت مهاجران به کشور ممکن است که میزان بی‌کاری و فقر را افزایش دهد.

آقای ریحان می‌افزاید:«دولت با تطبیق برنامه‌های دراز مدت اقتصادی تلاش کند تا زمینه کار و اشتغال را برای شهروندان به‌شمول عودت‌کننده‌گان فراهم سازد.»

با این‌همه، عبدالنصیر رشتیا، یکی دیگر از آگاهان اقتصادی می‌گوید که در کنار دولت، نیاز است تا سازمان‌های بین‌المللی نیز کمک‌های فوری و بشردوستانه شان را به مهاجران برگشته به کشور، افزایش دهند.

آقای رشتیا می‌افزاید:«مسئولان حکومت با تطبیق پروژه‌های انکشافی، حمایت از سکتور خصوصی و برداشتن محدودیت‌های بانکی می‌توانند زمینه کار را برای مردم فراهم کنند و میزان فقر را کاهش دهند.»

براساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان، شهروندان افغانستان در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین جمعیت پناهنده‌گان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA