ads

نگرانی از کاهش فروش زغال سنگ در شمال کشور

تاجران زغال سنگ، از نبود بازار داخلی و وضعیت بد راه‌های ترانزیتی در ولایت های شمال کشور شکایت داشته و می‌افزایند که بیشتر فابریکه‌های تولیدی در این زون از فعالیت بازمانده و به همین دلیل زغال‌سنگ، فروش خوبی در داخل کشور ندارد.

جواد نبی‌زاده
25 حمل 1401
نگرانی از کاهش فروش زغال سنگ در شمال کشور

محمدالدین، تاجر زغال سنگ به کلید می‌گوید که مصرف داخلی زغال سنگ در حدود 50 درصد کاهش یافته است؛ زیرا بیشتر کارخانه‌های صنعتی که از زغال سنگ استفاده می‌کردند از فعالیت بازمانده و یا هم تولیدات شان را کاهش داده اند.

او می‌افزاید، در سال روان صادرات زغال سنگ به پاکستان افزایش یافته و به همین دلیل، بهای آن نیز در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شده است.

این تاجر زغال سنگ افزود:«متاسفانه مصرف داخلی به شدت کاهش پیدا کرده است کارخانه‌‎های صنعتی تعطیل شده و کارخانه‌های هم که فعال اند، فعالیت شان کم شده است.»

به گفته او، اکنون بیشتر از 60 درصد زغال‌سنگ به پاکستان صادر می‌شود.

در عین‌حال اسحاق، یکی دیگر از تاجران زغال سنگ از وضعیت بد راه‌های ترانزیتی شکایت داشته و می‌گوید که با دشواری‌های زیادی زغال سنگ را از ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان به داخل شهر مزارشریف انتقال می‌دهند.

در همین‌حال، رضا هاشمی، ولسوال دره صوف ولایت سمنگان می‌گوید که روزانه در حدود 400 موتر زغال سنگ، از این ولسوالی استخراج گردیده و به ولایت‌های هم‌جوار و یا کشور پاکستان صادر می‌شود.

تاجران زغال سنگ می‌گویند که در سال‌های گذشته فی تُن زغال سنگ را تا 6 هزار افغانی در بازارهای داخلی به فروش می‌رساندند؛ اما در سال روان بدلیل اینکه زغال سنگ به بیرون از کشور صادر می‌شود و در داخل فروش ندارد، فی تُن زغال سنگ را تا 7 هزار افغانی به فروش رسانیده اند.

به گفته آنان، صادرات زغال سنگ به کشور پاکستان تأثیر خوبی روی بهای آن گذاشته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA