ads

تاکید فعالان بر توجه بیشتر امارت اسلامی به حقوق زنان

در پی افزایش نگرانی‌ها از عدم حضور زنان در حکومت و فعالیت‌های سیاسی، جعفر مهدوی، رئیس حزب ملت افغانستان می‌گوید که زنان افغان  به‌حیث نیمی از پیکر جامعه، باید در تمام سطوح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشند.

منصور یوسف‌زی
18 دلو 1400
تاکید فعالان بر توجه بیشتر امارت اسلامی به حقوق زنان

مهدوی روز دوشنبه(18 دلو) در یک نشست خبری گفت که نادیده گرفتن زنان در عرصه‌های مختلف، آسیب‌های جبران ناپذیزی را به منافع ملی، وضعیت امنیتی و پیشرفت کشور خواهد زد.

وی افزود که با آغاز شدن سال جدید خورشیدی این امیدواری وجود دارد که مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران باز شده و حق اشتغال زنان نیز از سوی امارت اسلامی به‌رسمیت شناخته شود.

مهدوی هم‌چنان از اعلام عفو عمومی از سوی امارت اسلامی استقبال کرده و گفت که به‌خاطر تطبیق عفو عمومی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اما به گفته او بازهم برخی از افراد نفوذی و خودسر در این رابطه دست به تخطی‌هایی زده‌اند، چون هنوزهم شکایت‌ها در این خصوص در کابل و ولایات وجود دارد.

وی با اشاره به نشست‌َّهایی که در شماری از کشورهای منطقه و جهان با اشتراک نماینده‌گان امارت اسلامی صورت‌گرفته است، گفت که ادامه چنین نشست‌ها، تماس‌ها و مذاکرات داخلی و بین‌المللی باعث خواهد شد که ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های جهانی آزاد شود و در عین حال حکومت جدید افغانستان از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته شود.

به گفته مهدوی، تحریم و انجماد ذخایر مالی افغانستان از سوی امریکا و کشورهای غربی، شرایط ناگوار را برای افغان‌ها به وجود آورده‌ است.

از سوی هم کارشناسان امور در رابطه به اهمیت حضور زنان در حکومت و همچنین پیشترفت‌های اخیر حکومت در عرصه سیاسی، دیدگاه‌های متفاوت دارند.

مقصود حسن‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی به کلید می‌گوید که برخی از اقدامات و نشست‌های اخیر مقام‌های امارت اسلامی به شمول اعلام بازگشایی پوهنتون‌ها و مکاتب به‌روی دختران، نشان‌دهنده پیشرفت‌ها در عرصه تعامل با جامعه جهانی است.

به گفته حسن‌زاده حضور زنان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه سیاست و حکومت‌داری مهم و تاثیر گذار است.

ایجاد حکومت همه‌شمول، تامین حقوق بشر به‌ویژه زنان و تهدید نشدن کشورهای منطقه و جهان ازخاک افغانستان، ازجمله شرایطی‌اند که جامعه جهانی برای به‌رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان، مطرح کرده‌‌است.

اما مقام‌های امارت اسلامی همواره تاکید کرده‌‌اند که تمام شرایط به‌رسمیت شناخته‌شدن را تکیمل کرده و به زودی حکومت جدید افغانستان از سوی برخی کشورها به رسمیت شناخته خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA