ads

امارت اسلامی: شرایط به رسمیت‌شناخته شدن را فراهم کرده‌ایم

هرچند جامعه جهانی برای به‌رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان یک سلسله پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند و تاکنون هیچ کشوری امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است، اما مسئولان امارت اسلامی از تعاملات و گفت‌وگوهای ثمر بخش باکشورهای منطقه و جهان در شش ماه گدشته سخن می‌زنند.

راحله یوسفی
18 دلو 1400
امارت اسلامی: شرایط به رسمیت‌شناخته شدن را فراهم کرده‌ایم

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که در شش ماه گذشته مقامات امارت اسلامی تلاش کرده‌اند که زمینه ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی را با کشورهای منطقه و جهان فراهم سازند و تلاش‌های شان تاثیرات مثبت بر وضعیت کنونی کشور انداخته است.

کریمی درعین حال تاکید دارد که امارت اسلامی متعهد بر حفظ حقوق تمام شهروندان کشور است و در زمینه آموزش و کار زنان و دختران هم مشکل جدی وجود ندارد.

معاون سخنگوی امارت اسلامی یک بار دیگر تاکید کرد که امارت اسلامی تمام شرایط را در زمینه به‌رسمیت شناخته‌شدن تکمیل کرده و کشورهای جهان باید حکومت جدید افغانستان را به‌رسمیت بشناسند.

در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی هرچند تایید می‌کنند که برخی از کشورها در زمینه تعامل با امارت اسلامی تمایل نشان داده‌اند، اما می‌گویند که تا زمانی‌که امارت اسلامی پیش‌شرط‌های جامعه جهانی را نپذیرد، زمینه به‌رسمیت شناخته شدن حکومت جدید، فراهم نخواهد شد.

بشیر هاتف، آگاه مسائل سیاسی می‌گوید که کشورهای جهان با برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوها با مقامات امارت اسلامی، تمایل شان را به تعامل با حکومت جدید افغانستان نشان داده‌اند. اما به گفته او افغانستان عضو سازمان ملل متحد است و جهان نمی‌تواند مردم کشور را فراموش کنند.

درعین حال جمشید نیک‌جو، یکی دیگر از آگاهان سیاسی می‌گوید، تا زمانی‌که پیش‌شرط‌های جهان در زمینه رعایت حقوق بشر، حقوق زنان وتشکیل حکومت فراگیر از سوی امارت اسلامی به‌گونه کامل پذیزفته نشود، هیچ کشوری در زمینه به‌رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان اقدام نخواهد کرد.

وی می‌افزاید، هرچند تلاش‌های دیپلماتیک مقامات امارت اسلامی به‌خصوص در زمینه جلب کمک‌های بشردوستانه و تعاملات اقتصادی تاکنون بی‌نتیجه نبوده، اما باید برای تعامل سیاسی پیش‌شرط‌های جهانی عملی شود.

این درحالی‌است که با گذشت شش ماه از رویکار آمدن امارت اسلامی در کشور تا کنون هیچ کشوری این حکومت را به‌رسمیت نشناخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA