ads

روز جهانی کودک و وضعیت نامطلوب کودکان افغان

بیستم نومبر یا 29 عقرب، مصادف است با روزجهانی کودک. صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا یونیسف به‌جای تجلیل از این مناسبت، از عدم دسترسی 14 میلیون کودک افغان به غذای کافی گزارش می‌دهد.

منصور یوسف‌زی
29 عقرب 1400
روز جهانی کودک و وضعیت نامطلوب کودکان افغان

این نهاد با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بیش از 1 میلیون کودک افغان در معرض سوء تغذیه قرار دارند که در صورت عدم رسیدگی فوری، ممکن است جان‌های شان را از دست بدهند.

درعین حال بسیاری کودکانِ که در جاده‌های شهر کابل مصروف کارهای شاقه هستند، نمی‌دانند که بیستم نومبر روز جهانی کودک است.

این کودکان در صحبت با کلید گفته‌اند که این روزها با مشکلات بدی اقتصادی مواجه اند.

از سوی هم امارت اسلامی گزارش يونیسف در رابطه به وضعیت کودکان را رد کرده و می‌گوید که وضعیت کودکان به آن اندازه که یونیسف وانمود می‌کند، نگران کننده نیست.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید گفت، افغانستان فعلا مکان خوبی برای کودکان است، زیرا از نظر او این‌جا برای کودکان مصونیت روانی و فزیکی به میان آمده است.

وی افزود، کودکان دیگر نه در جنگ استخدام می‌شوند و نه هم قربانی جنگ و فساد اخلاقی می‌گردند.

به گفته کریمی، برای حل مشکلات اقتصادی کودکان و هم‌چنان برای ایجاد زمینه آموزش و پرورش آنان، تلاش‌ها جریان دارد.

با این همه شماری از کارشناسان امور می‌گویند که اکنون کودکان با مشکلات فقر و سوء تغذی روبرو هستند و هم‌چنان دروازه مکاتب نیز به روی آنان بسته شده‌است.

احسان‌الله احسان، کارشناس مسایل اقتصادی در صحبت با کلیدگفت، يونیسف در دو دهه گذشته در بخش آموزش، صحت و تغذیه کودکان، تلاش‌های زیادی انجام داده و حال امارت اسلامی باید دروزاره‌های مکاتب را برای شاگردان بالاتر از صنف هفتم هم، بازگشایی کند.

بر اساس معلومات يونیسف، به دلیل فقر و خشک‌سالی پی در پی، همه‌گیری ویروس کرونا و تحولات سیاسی اخیر در افغانستان، اکنون حدود ۱۴ ميلیون کودک روزانه به غذای کافی دسترسی ندارند.

درعین حال سازمان ملل متحد خواهان توجه جدی رهبران جهان به مشکلات کودکان افغان شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA