ads

چشم امید نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه

سازمان ملل متحد، می‌گوید که  60 درصد از مردم افغانستان با گرسنگی حاد روبه‌روهستند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، این رقم به 97 درصد افزایش خواهد یافت.

منصور یوسفزی
24 عقرب 1400
چشم امید نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه

براساس معلومات سازمان ملل، در حال حاضر 24 میلیون افغان با گرسنگی حاد مواجه اند.

با اين حال شماری از شهروندان کشور نیز از افزایش فقر و بی‌کاری شکایت نموده، می‌گویند که نبود فرصت‌های کاری آنان را با مشکلات شدید اقتصادی روبرو کرده است.

حسین 65 ساله، در شهر کابل دست‌فروشی می‌کند. وی درعین حال معیوب است و در صحبت با کلید می‌گوید که تحولات اخیر در کشور بالای کاروبار و وضعیت اقتصادی‌اش تاثیرات منفی برجا گذاشته است.

حسین با اشاره به کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی گفت که چندین بار بخاطر دریافت کمک‌ها نزد وکیل گذر مراجعه کرده است؛ اما چیزی به دست نیاورده است.

از سویی هم رضاخان، باشنده ولسوالی چهارآسیاب کابل که به هدف دریافت کار به مرکز آمده، گفت که از حدود سه ماه به اینسو بی کار است.

وی افزود، یگانه نان‌آور فامیل 15 نفری خود است، اما بخاطر نبود فرصت‌های کاری، وضعیت اقتصادی خانواده‌اش با گذشت هر روز بدتر می‌شود.

با این حال سکینه ابراهیم‌خیل، کارمند توزیع کمک‌های برنامه جهانی غذا در کابل می‌گوید که پس از تحولات اخیر در افغانستان، تعداد افراد نیازمند به کمک، به 95 در صد رسیده است.

به گفته وی، برنامه جهانی غذا پس از سقوط حکومت پیشین، برای بیست هزار خانواده در شهر کابل، از طریق انجوها و شوراها، مواد خوراکی توزیع کرده است.

سکینه می‌افزاید که برنامه جهانی غذا حال به‌جای مواد خوراکی، برای خانواده‌های نیازمند، در دو مرحله 7هزار افغانی توزیع می‌کند که در حال حاضر روند سروی آن جریان دارد.

با این همه شماری از کارشناسان به این باورند که درحال حاضر اقتصاد کشور با بحران روبرو است و در زمستان پیشرو سطح گرسنگی و فقر افزایش خواهد یافت.

امید حیران، کارشناس مسایل اقتصادی در صحبت با کلید با اشاره به کمک‌های جامعه جهانی می‌گوید که این کمک‌ها بسنده نیست.

با این حال، حیران تاکید می‌کند که کمک‌های بشردوستانه باید براساس ميکانیزم گذشته برای مردم توزیع شوند، زیرا به گفته وی ساختن میکانیزم جدید زمان‌گیر خواهد بود.

این در حالی‌ست که کشورهای عضو جی-20 وعده کرده‌اند که کمک‌های بشردوستانه به ارزش 1.2 میلیارد دالر را برای مردم افغانستان، فراهم می‌سازند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA